Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Szkolna24.pl Edukacja wczesnoszkolna — bawmy się przez eksperymenty!

Strona główna

Edukacja wczesnoszkolna — bawmy się przez eksperymenty!

Jak się bawić z uczniami poprzez eksperymenty? Przeczytaj nasz artykuł! 

Edukacja wczesnoszkolna (dawniej nazywana nauczaniem początkowym) to pierwszy etap edukacji w szkole podstawowej. Obejmuje ona naukę dzieci od pierwszej do trzeciej klasy. Standardowo na tym etapie szkolnictwa, zajęcia przeprowadzane są głównie przez jednego nauczyciela, który pełni również funkcję wychowawcy klasy. Na początkowych etapach nauki dzieci poznają zagadnienia z zakresu poszczególnych edukacji — matematycznej, polonistycznej, przyrodniczej czy społecznej. Co zrobić, aby na tym etapie nauka była dla dzieci zabawą?

Atrakcyjne prowadzenie zajęć lekcyjnych jest trudne dla nauczycieli. Spowodowane jest zazwyczaj brakiem czasu na wymyślanie i organizację działań. Jak zachęcić dziecko do nauki i eksplorowania świata? Ciekawą formą prezentacji zagadnień naukowych eksperymenty. To właśnie za ich pomocą, dzieci mogą nauczyć się wielu rzeczy, których poprzez standardowy przekaz, raczej nie zapamiętałyby. Na tym etapie szkolnictwa mogą się okazać one dla nich zbawienne. Za pomocą doświadczeń możesz przekonać dzieci do dalszego poznawania nauki i świata. Jak przeprowadzić ciekawe eksperymenty, które zachęcą i zaangażują uczniów? Sprawdź, jakie rozwiązania proponujemy w naszych kursach!

Edukacja przyrodnicza w nauczaniu zintegrowanym

Edukacja przyrodnicza powinna być postrzegana jako priorytetowa w nauczaniu zintegrowanym. Rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych u dzieci zmniejsza trudności w uczeniu się na wyższych poziomach edukacyjnych. Dzieci w wieku wczesnoszkolnym przyroda fascynuje, nieustannie dostarcza im ciekawych spostrzeżeń, zastanawia, budzi zachwyt, stanowi inspirację do prac plastycznych, czy zabaw ruchowych. Wśród nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego często występuje przekonanie, że to jeszcze nie czas na eksperymentowanie. Podczas gdy dzieci w przedszkolu bardzo dobrze przyswajają wiedzę przyrodniczą pod warunkiem, że jest przedstawiana w formie zabawy lub eksperymentowania. Nauczyciele często nie wiedzą, od czego zacząć przygodę z przekazywaniem wiedzy przyrodniczej. Nasze szkolenia mają na celu rozbudzić fascynację eksperymentowaniem. Chcemy ukazać, jakie daje korzyści zarówno dla ucznia, jak i nauczyciela. Jak najprościej rozbudzić chęć do edukacji najmłodszych?

Kącik przyrodniczy — zapoznaj ucznia z otaczającym światem

Przygotowanie kącika przyrodniczego to najczęściej jedna z pierwszych form zajęć, do której przystępują nauczyciele w najmłodszych klasach. Przygotowanie tego szczególnego dla uczniów miejsca staje się coraz popularniejsze. Nie dziwi więc fakt, że z każdym miesiące pojawia się coraz więcej zapytań odnośnie do jego wyglądu czy funkcjonalności.

Kącik przyrodniczy może stanowić nie tylko pomysł na zainteresowanie młodych uczniów otaczającą ich przyrodą i ekologią, ale również może być dopełnieniem wystroju szkolnej sali. Jak przygotować taki kącik?

Przystępując do tworzenia kącika przyrody powinniśmy wziąć pod uwagę następujące elementy:

  • Bezpieczeństwo

Ekspozycja powinna być dostosowana do wieku dzieci. W przypadku najmłodszych dzieci należy zrezygnować z elementów, które mogłyby, np. zjeść. Jeżeli kącik będzie zajmował dużo miejsca, warto zamontować odpowiednie zabezpieczenia, tak aby jego elementy nie przewróciły się na dzieci lub nie zostały przez nie po prostu popsute.

  • Zmienność

Kącik powinien się zmieniać wraz ze zmieniającymi się porami roku. Jesienią możemy zadbać, aby pojawiły się tam różnego rodzaju liście, owoce, warzywa. Nie powinno zabraknąć także szyszek, żołędzi czy kasztanów. Zimą możemy wykorzystać sztuczny śnieg na gałązkach, wykonać z dziećmi sztuczne bałwanki. Nie powinniśmy zapomnieć o dokarmianiu ptaków. Możemy poprosić rodziców o zrobienie karmników, które mogą być na wystawie, ale także posłużyć do faktycznego dokarmiania ptaków w przestrzeni wokół szkoły. Wiosną możemy zapełnić go różnorodnymi kwiatami. Założyć hodowlę, np. rzeżuchy, grochu. Możemy posadzić kwiaty cebulowe i obserwować ich rozwój.

  • Atrakcyjność

Kącik powinien być kolorowy i ciekawy. Jeśli to możliwe dzieci powinny mieć swój udział w jego tworzeniu. Mogą się w nim znaleźć rośliny i zwierzęta, którymi będą miały się opiekować. Jednocześnie będą uczyły się szacunku do żywych organizmów i świata przyrody. W przypadku zwierząt futerkowych powinniśmy się upewnić, że dzieci nie mają alergii na sierść.

  • Innowacyjność

W kąciku przyrody możemy zagospodarować specjalne miejsce, w którym będą znajdowały się różne pomoce do samodzielnego wykonywania doświadczeń i eksperymentów. Mogą tam się znaleźć, np. przyrządy wykorzystywane na wcześniejszych zajęciach tak, aby dzieci mogły podejść i raz jeszcze wykonać doświadczenie. Mogą tam się znajdować także zabawki edukacyjne, modele, które wcześniej zrobiły samodzielnie.

Jak zaplanować doświadczenie dla uczniów?

Planując zajęcia z wykorzystaniem metod badawczych, nauczyciel powinien w pierwszej kolejności zastanowić się nad wyborem eksperymentów i doświadczeń. Powinny one być proste i możliwe do przeprowadzenia samodzielnie przez ucznia. Dziecko w miarę własnych możliwości powinno samo wykonywać pewne czynności, pozwólmy mu samodzielnie odkrywać — będzie to dla niego bardziej motywujące i interesujące. Dokonując wyboru eksperymentu powinniśmy także brać pod uwagę jego wynik końcowy. Widowiskowy efekt doświadczenia gwarantuje dłuższe zapamiętywanie, wykorzystujemy w tym przypadku emocje i zaskoczenie ucznia.

Po dokonaniu wyboru odpowiednich doświadczeń czy też eksperymentów nauczyciel powinien sprawdzić je przed lekcją. Przede wszystkim, aby sprawdzić, czy doświadczenie w ogóle wychodzi i czy uzyskujemy oczekiwane efekty. Sprawdza także jakie trudności uczniowie mogą napotkać wykonując je samodzielnie. Na tym etapie kształcenia należy szczególnie uwzględnić umiejętności manualne uczniów. Wykonanie doświadczenia przed lekcją umożliwia sprawdzenie, ile czasu ono zajmuje oraz dobór odpowiednich pomocy dydaktycznych, które powinny być proste, spotykane w życiu codziennym.

Na tym etapie nauczyciel przygotowuje instrukcje lub wskazówki dla uczniów, jak mają przeprowadzić badanie. Ta część zależy od tego, na jakim poziomie uczniowie mają opanowaną umiejętność czytania. Wskazówki powinny być formułowane jasnym i zrozumiałym dla ucznia językiem. Najlepiej w kilku punktach. Trudniejsze elementy można przedstawić za pomocą rysunku, schematu. Powinniśmy również zastanowić się nad formą doświadczenia, czy będzie to pokaz, czy uczniowie będą go wykonywać indywidualnie lub w grupach. Należy zastanowić się nad celem przeprowadzanych badań, sformułować problem badawczy i pytania badawcze. Przygotować sobie także ewentualne hipotezy, jakie mogą postawić uczniowie.

Poznaj eksperymenty, które możesz wdrożyć w swojej szkole

Nasze szkolenie na temat eksperymentów w edukacji wczesnoszkolnej jest skierowane do wszystkich nauczycieli (nauczycieli przedszkoli i nauczania zintegrowanego), którzy chcą rozpocząć lub udoskonalić nauczanie przez zabawę i eksperymentowanie.

Chcesz rozbudzić w swoich uczniach ciekawość do poznawania świata? Może Twoim celem jest poznanie ciekawych eksperymentów, dzięki którym nie będziesz musiał poświęcać tyle czasu na pracę w domu? Sprawdź naszą ofertę na kursy, dzięki którym rozwiniesz swoje kompetencje!