Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Szkolna24.pl Jak komunikować się z uczniami w czasie e-learningu?

Strona główna

Jak komunikować się z uczniami w czasie e-learningu?

Jakie formy komunikacji wybrać podczas zajęć zdalnych?

Już od ponad pół roku nauka zdalna to stały elementem życia w wielu polskich rodzinach. Nauka w domu to nie jedynie zaplanowane lekcje, takie jak odbywały się w szkole. E-learning wiąże się również ze zorganizowaniem odpowiedniej przestrzeni do nauczania zdalnego. Ważne jest również zadbanie o odpowiednią formę komunikacji — to właśnie ona odgrywa kluczową rolę w zajęciach online. Jak efektywnie nauczać z domu?

Nauka z domu wymaga wprowadzenia niestandardowych rozwiązań. Nauczanie w tych warunkach to nie lada wyzwanie dla nauczycieli, ponieważ muszą oni odpowiednio przemyśleć organizację swojego dnia pracy. Kluczową rolę odgrywa sprzęt do nauki oraz przygotowanie materiałów dla uczniów.

Jeżeli jesteś nauczycielem, dla którego nie jest problemem nowoczesne prowadzenie zajęć z wykorzystaniem najnowszych narzędzi i technologii — w naszym najnowszym artykule znajdziesz informacje na temat zdalnych metod nauczania! Jeżeli Twoim celem jest nauczanie młodzieży interesujących i przydatnych rzeczy w oparciu o ciekawe narzędzia, przeczytaj nasz wpis!

Jak zachęcić uczniów do e-learningu?

Obecnie wielu nauczycieli zastanawia się, w jaki sposób mogą zachęcić i zmotywować swoich uczniów do uczenia się i wykonywania zadań w trakcie zajęć zdalnych. Musisz wiedzieć, że nauczanie online jest nowe zarówno dla nauczycieli, jak i młodzieży. Dzisiaj przedstawimy Wam 3 praktyczne metody skutecznego motywowania zdalnego, które z pewnością wpłyną na aktywność uczniów podczas zajęć w domu.

W jaki sposób zachęcić uczniów do zdalnych lekcji?

  • Skorzystaj z metody szukania błędu — polega ona na przedstawieniu uczniom tekstu napisanego przez nauczyciela lub artykułu, który zawiera błędy. Następnie należy polecić im odnalezienie tych błędów.
  • Zadawaj kluczowe pytania, takie jak w szkole — ważne, aby były to pytania, które zainteresują uczniów. Stosując tę metodę, możesz również zadać uczniom pytanie poprzedniego dnia, tak aby poczuli, że chcą poznać odpowiedź na to pytanie. Odpowiednio zainspirowani uczniowie mogą przedyskutować z innymi uczniami temat, który będzie podejmowany
  • Zapytaj podopiecznych o znajomość danego zagadnienia — pamiętaj jednak, o tym, żeby zadać pytanie w taki sposób, aby uczniowie wiedzieli, że odpowiedź będzie wykorzystana przez nauczyciela w dalszym kształceniu. Jeśli następna lekcja będzie oparta o odpowiedzi uczniów — poczują się ważni i będą bardziej chętni do współpracy.

Musisz wiedzieć, że pomimo braku bezpośredniego kontaktu z uczniami, masz możliwość przeprowadzania zajęć w podobny sposób, jak dawniej. Brak lekcji w szkolnej placówce nie wyklucza podobnego kontaktu z uczniami - mogą go zapewnić darmowe narzędzia telekonferencyjne. Dzięki nowoczesnym technologiom możemy bez problemu prowadzić wieloosobowe wideokonferencje, a nawet dzielić się zawartością ekranu z pozostałymi uczestnikami — co formą jest zbliżone do tradycyjnego pokazywania informacji na tablicy w szkole. Jak uczyć dzieci na odległość, aby po pandemii były równie dobrze wykształcone, co po zajęciach szkolnych? Jakie narzędzia wybrać, aby wirtualna komunikacja z uczniami przebiegała sprawnie oraz jak uczyć?

Narzędzia do zajęć zdalnych

Nauczanie zdalne nie może obyć się bez wysokiej jakości programów do wideokonferencji. Specyfika zajęć zdalnych niesie za sobą jednak kilka ważnych kwestii. Najważniejszą jest jakość nagrywanego obrazu oraz głosu — narzędzia, które umożliwiają interakcje na wysokim poziomie, pozwolą Ci na lepsze kontrolowanie postępów poczynionych przez uczniów. Dzisiaj zaprezentujemy Wam sprawdzone narzędzia, które możecie wykorzystać do komunikacji ze swoimi podopiecznymi.

Skype

Skype — to od wielu lat jeden z najpopularniejszych komunikatorów. Daje możliwość połączenia się z uczniami w grupę – warunkiem jest posiadanie przez nas oraz uczniów konta Microsoft, a także zaproszenie podopiecznych do znajomych w komunikatorze. Skype umożliwia nie tylko odbywanie rozmów, ale także przesyłania plików, czy udostępnianie uczniom pulpitu. Daje nam także możliwość utworzenia konta klasowego

ZaZoom-uj się z uczniami

Platforma do wideokonferencji Zoom, zapewnia wysoką jakość obrazu oraz audio w technologii HD. Zoom pozwala na udział w spotkaniach online z dowolnego urządzenia: PC, Mac, tabletów oraz smartfonów. Podczas spotkań organizowanych za pomocą tego narzędzia, można udostępniać ekran oraz aplikacje. 

Dla nauczycieli ciekawą opcją tego komunikatora są wideokonferencje. Zoom pozwala na prowadzenie spotkań od 100 do nawet 1000 uczestników. Platforma, w zależności od liczby wykupionych licencji, jest dostępna wariantach: PRO, BUSINESS oraz ENTERPRISE. Narzędzie to pozwala na prowadzenie nieograniczonej liczby spotkań oraz bez ograniczeń czasowych. Na czas pandemii platforma Zoom postanowiła zdjąć wiele ograniczeń związanych z kontem, pozwalając przy tym na swobodne spotkania z uczniami.

Zoom integruje się z internetowym kalendarzem, między innymi: Outlook i Google Calendar. Pozwala to zarządzać każdym spotkaniem, dzięki czemu organizator, a także uczestnicy mają pewność, że nie zapomną o żadnym wydarzeniu.

Platforma zapewnia wysoką jakość głosu oraz obrazu wideo podczas odbywanych spotkań. Narzędzie automatycznie dostosowuje się do sieci użytkowników i w zależności od jej przepustowości pozwala odbierać obraz w jakość HQ lub HD. Ma to znaczenie, jeśli chcemy, by uczniowie naprawdę dobrze nas słyszeli i nie pytali co chwila o to, co powiedzieliśmy.

Niezwykle istotną funkcją jest przekazywanie kontroli nad dokumentem. Podczas wyświetlania dokumentów można również na nich pracować. Gospodarz spotkania może poprosić poszczególne osoby o uzupełnienie tabeli bądź wykonanie jakiegoś zadania na udostępnianym dokumencie. Jeśli pracujemy z klasami nad ważnym materiałem i chcemy, by Zoom zastąpił nam lekcję – to niezwykle ważna funkcja.

A jeśli uczniowie powiedzą, że nie mają dostępu do Internetu? Zoom umożliwia uczestnictwo za pośrednictwem telefonu. Dla uczestników, którzy akurat nie mają dostępu do Internetu lub znajdują się poza biurem Zoom stworzył możliwość wzięcia udziału w konferencji z telefonów stacjonarnych i komórkowych bez ponoszenia dodatkowych kosztów za korzystanie z platformy. Uczestnicy wdzwaniający się do wideokonferencji ponoszą indywidualne koszty zgodnie ze stawką operatora sieci telefonicznej.

Microsoft Teams

Do pandemicznej rzeczywistości szybko dostosował się Microsoft Teams i inne rozwiązania Microsoft w ramach bezpłatnego Office 365. Amerykańska firma stworzyła narzędzie dla edukacji umożliwiające uczniom i studentom swobodną naukę zdalną. Materiały oraz zadania można łatwo udostępniać w trybie online, a uczniowie, studenci, nauczyciele i wykładowcy mogą współpracować przy pomocy zdalnych komunikatorów, które pozwalają zarówno na pracę grupową, jak i indywidualną.

Office 365 Microsoft Office to pakiet aplikacji biurowych, który jest znany prawie wszystkim użytkownikom komputerów. Amerykańskie przedsiębiorstwo ma także tzw. pakiet 365, który dedykowany jest szkołom, jako najlepsze rozwiązanie do zdalnego nauczania. Większość placówek, nawet przed pandemią korzystało z tego narzędzia. W ramach bezpłatnego pakietu Office 365 materiały i zadania można udostępniać w trybie online, a także kontaktować się przy pomocy zdalnych komunikatorów. Można pracować zarówno z całą klasą, jak i indywidualnie, z wybranym uczniem. Wybierając to narzędzie, możesz publikować online materiały edukacyjne lub prowadzić zajęcia zdalnie, w formie interaktywnej.

Taki tryb pozwoli na publikowanie materiałów edukacyjnych online lub zdalne prowadzenie zajęć w formie interaktywnej. Nauczyciele i uczniowie mogą korzystać ze wspólnego interfejsu w ramach Microsoft Teams, by uczyć się, komunikować i współpracować.

Platforma daje także możliwość prowadzenie zajęć zdalnie w formule online. Jest to możliwe dzięki funkcjom udostępniania prezentacji i tablicy cyfrowej. Podczas trwania zajęć zarówno uczniowie, jak i nauczyciel mogą komunikować się za pomocą tablicy przy użyciu tekstu pisanego, audio lub wideo. Ponadto lekcja może być nagrywana i odtworzona w trybie offline w dowolnym momencie.

Dzięki Microsoft Teams można także organizować tzw. Live — są to wydarzenia zakładające udział nawet 10 000 uczniów/studentów. Mogą zostać przeprowadzone online w czasie rzeczywistym dzięki narzędziu Teams Live Events. Podczas trwania seminarium uczestnicy mogą zgłaszać pytania, które następnie zadaje prowadzący.

Warunkiem pracy przy użyciu Microsoft Teams jest rejestracja szkoły w Office 365

Google Classroom – prawie jak w szkole

Cała praca w Classroom opiera się o tzw. strumień, gdzie widoczne są wszystkie działania uczniów i nauczyciela. Strumień działa jako tablica informacyjna, pozwala nam na tworzenie zadań, prac, ogłoszeń, pytań.

Innym narzędziem do pracy grupowej jest zestaw do edycji dokumentów tekstowych, arkuszy kalkulacyjnych i prezentacji składający się z programów Dokumenty, Arkusze i Prezentacje Google. Pozwalają one na łatwą edycję materiałów przez wiele osób w czasie rzeczywistym, z wyraźnym rozróżnieniem fragmentów stworzonych, edytowanych lub komentowanych przez poszczególnych członków grupy.

Google Classroom doskonale nadaje się do nauczania w modelu odwróconej klasy. Jak sama nazwa wskazuje, zakładka Zadania służy do przydzielania uczniom pracy do wykonania. W tej zakładce nauczyciel może tworzyć tematy, projekty, dodawać pytania i ponownie wykorzystywać istniejące wpisy. Zadania mogą być w formie materiałów źródłowych, których przerobienie w domu przed lekcją umożliwi nauczycielowi położenie nacisku na praktyczne wykorzystanie nabytych umiejętności.

Uzupełnieniem tego podejścia może być zestaw ćwiczeń do wykonania po lekcji, które także można zamieścić na tej samej zakładce i przypisać im termin. Pojawi się on automatycznie w programie Google Kalendarz każdego ucznia. Po upływie terminu nauczyciel może wystawić ocenę oraz dodać komentarz, o czym uczeń zostanie poinformowany za pomocą e-maila. Google Classroom pozwala nam na bieżąco sprawdzać, którzy uczniowie oddali już zadane prace. W aplikacji mobilnej możemy również do ocenianych prac dodawać komentarze.

Komunikuj się efektywnie z uczniami w czasie pandemii

Jakie narzędzia jeszcze sprawdzą się do zdalnej komunikacji z uczniami? Sprawdź nasz kurs, w którym przedstawimy Ci narzędzia oraz sposoby wykorzystania ich na lekcjach online. Poznasz dostępne programy i bazy umożliwiające znakomite poruszanie się w sieci i przekazywanie uczniom naprawdę cennych materiałów. Zrozumiesz, że uczenie przez Internet może być przyjemne i nie musi łączyć się z ogromem pracy.

Przygotowaliśmy dla Ciebie kurs, który podzieliliśmy na trzy części. W kursie przygotowawczym do zdalnej komunikacji z uczniami znajdziesz takie elementy, jak: narzędzia służące komunikowaniu się z uczniami, pozwalające na przygotowanie ciekawych materiałów w formie prezentacji, filmów, czy quizów. A także bazy, w których znajdziesz gotowe materiały pozwalające na wprowadzenie interesujących i zgodnych z podstawą programową zajęć. Sprawdź naszą ofertę na kursy, dzięki którym rozwiniesz swoje kompetencje!