Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Szkolna24.pl Wykorzystanie tablic interaktywnych – interaktywne zasoby dydaktyczne

Wykorzystanie tablic interaktywnych – interaktywne zasoby dydaktyczne
- Wstęp

Ewa Stolarczyk

Lekcja darmowa

Wstęp

Tablica interaktywna, czyli jaka?

Współczesna szkoła to zupełnie inna instytucja niż 5-10 lat temu. Kreda i tablica, podstawowe narzędzia pracy nauczyciela, ustępują miejsca elektronicznym następcom: tablicom interaktywnym. Choć tablice interaktywne istnieją na naszym rynku od dobrych kilku lat, a większość nauczycieli wie, jak one wyglądają, to nadal w wielu przypadkach służy ona tylko jako ekran do odtwarzania filmów czy prezentacji multimedialnych, a  możliwości tych urządzeń dalej stanowią nieodkrytą tajemnicę.  

Tablica interaktywna jako jedno z urządzeń elektronicznych, zadomowiło się w polskich szkołach i przedszkolach. Jej  prosta, niemal intuicyjna obsługa, w znacznym stopniu powinna ułatwiać pracę nauczyciela. Tablica jest jednak wyzwaniem dla współczesnego nauczyciela związane z koniecznością układania interaktywnych ćwiczeń, radzenia sobie w sytuacjach nietypowych, otwartego reagowania na zainteresowanie klasy itp. 


Tablica interaktywna odpowiednio dobrana ułatwia pracę nauczyciela, mobilizuje uczniów do  współpracy, wpływa pozytywnie na motywację, pomaga w zapamiętaniu i zrozumieniu zagadnień zarówno na lekcjach z dziećmi jak i młodzieżą.


Interaktywna - oznacza możliwość wchodzenia w interakcję z treścią na ekranie, co jest istotne zwłaszcza dla młodszych uczniów - daje im możliwość grania ręką i ciałem, dodaje element ruchu, który jest istotny dla najmłodszych (nie muszą siedzieć w ławce).

 

Jeśli interakcję ograniczamy do pisania, to chyba nie ma sensu używać tej tablicy – wystarczy nam zwykła tablica „na kredę“ – ona też jest w tym momencie niemal tak samo interaktywna. Jeśli użyjemy jej do rysowania (czy w ogóle – tworzenia), ma większy to sens, choć pewnie też bardziej dla uczniów szkoły podstawowej. Wydaje się, że najlepszy rezultat edukacyjny będą na niej przynosiły różnego rodzaju interaktywne prezentacje multimedialne, w których wymagana jest określona akcja, aby rozwiązać zadanie.

 


Mogą to być ćwiczenia typu puzzle, w których musimy dobrać elementy układanki w odpowiedniej kolejności, przesuwanie elementów do zbiorów, łączenie w pary, itp. Tego typu ćwiczenia można wykorzystać na wszystkich przedmiotach, pod warunkiem że dysponuje się takimi przygotowanymi zasobami. Tego typu zadania mają sens, gdy są wyświetlane na tablicy interaktywnej, ale już mniejszy, gdy używamy komputera z projektorem. Wówczas tracimy element „dotykowej“ interakcji ucznia z treścią na ekranie.


Urządzenia te pozwalają nauczycielowi przekazywać wiedzę w sposób bardziej efektywny. Dzięki interaktywnym ćwiczeniom czy też prezentacjom łatwiej mu jest wytłumaczyć nawet najtrudniejsze zagadnienia. Symulacje multimedialne ułatwiają uczniom zrozumienie najbardziej skomplikowanych tematów. Nieoceniona dla nauczycieli jest również możliwość wielokrotnego wykorzystywania raz przygotowanych materiałów.

Lekcja darmowa

Dla kogo jest ten kurs?

Kurs jest przeznaczony dla nauczycieli, wykładowców i wszystkich osób, które wykorzystują w swojej pracy tablicę interaktywną lub chcą po prostu poznać to urządzenie.

 

Czego się nauczę?

  • poznasz rodzaje i typy tablic interaktywnych,
  • poznasz możliwości wykorzystania tablicy w pracy dydaktycznej,
  • poznasz narzędzia dostępne w oprogramowaniu tablicy interaktywnej,
  • poznasz rodzaje oprogramowania, które można wykorzystać w pracy z tablicą

 

Co znajduje się w kursie?

  • Krótki opis tablic dostępnych na polskim rynku
  • Wyniki badań w innych krajach europejskich dotyczące wykorzystania tablic w edukacji
  • Linki do zasobów internetowych, które można wykorzystać podczas pracy z tablicą
  • Przykładowy scenariusz zajęć dydaktycznych
  • Przykładowy sposób wykorzystania tablicy w pracy z całą klasą

 

W tym kursie poznasz narzędzia do tworzenia interaktywnych kart pracy, otrzymasz instrukcje obsługi kilku tablic najczęściej spotykanych w szkołach.

  • Ważność kursu 365 dni
  • Poziom szkolenia średni
  • Czas trwania 2 godzin
    Kurs możesz przerwać i powrócić do niego w dowolnym momencie

Plan szkolenia

  • Wstęp   Darmowa lekcja
    • lekcja
    • wideo
  • Rodzaje tablic Zakończenie testem
    • lekcja
    • test
  • Jaką tablicę kupić?  
    • lekcja
  • Najpopularniejsi producenci tablic interaktywnych na rynku polskim  
    • lekcja
  • Tablica interaktywna jako środek dydaktyczny. Zakończenie testem
    • lekcja
    • test
  • Zalety tablicy interaktywnej  
    • lekcja
  • Praktyki w Polsce i zagranicą Zakończenie testem
    • lekcja
    • test
  • Oprogramowanie tablicy interaktywnej.  
    • lekcja
  • Open-Sankore  
    • lekcja
  • Easiteach  
    • lekcja
  • Interwrite Workspace  
    • lekcja
  • SMART Notebook  
    • lekcja
  • Promethean Planet  
    • lekcja
  • ClassFlow  
    • lekcja
  • LearningApps  
    • lekcja
  • Przydatne linki  
    • lekcja
  • Przykładowy scenariusz zajęć w klasach 1-3  
    • lekcja
  • Gra "Jeden za wszystkich!" z wykorzystaniem tablicy interaktywnej  
    • lekcja
  • Zakończenie Zakończenie testem
    • lekcja
    • test
  • Certyfikat Pobranie certyfikatu
    • lekcja
Powiększ obraz:

Ewa Stolarczyk

mgr pedagogiki, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i informatyki, autorka wielu publikacji,  scenariuszy lekcji oraz artykułów publikowanych w czasopismach pedagogicznych. Ekspert MEN ds. awansu zawodowego.  Rzeczoznawca podręczników

Pozostałe szkolenia tego autora

mgr pedagogiki, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i informatyki, autorka wielu publikacji,  scenariuszy lekcji oraz artykułów publikowanych w czasopismach pedagogicznych, m.in. w "Forum Nauczycieli” i "Życiu Szkoły”.

Współautorka podręcznika "Technika dla klas I-III” (wyd. Juka-91 Sp. z o.o) i autorka pakietu do nauczania informatyki dla klas I-III, "Zajęcia komputerowe” Wydawnictwo Szkolne PWN. Autorka programu nauczania "Gra w kolory” wydawnictwo JUKA. Ekspert MEN ds. awansu zawodowego.  Rzeczoznawca podręczników. Była Ekspertem ds. edukacji wczesnoszkolnej w projekcie epodręczniki w Ośrodku Rozwoju Edukacji. Pełniła funkcję metodyka w projekcie "Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii – EDUSCIENCE”.

Inne publikacje:

  • Współautorka publikacji „Podróże po Polsce”, "Podróże po Europie”, "Podróże po Świecie” wydawnictwa STAR wydane w 2008 r
  • Współautorka testów kompetencji dla uczniów klas 1-3 "Dom Polska Świat ćwiczenia
    i zadania dla klas 1-3”. oraz repetytorium dla uczniów klas I-III "Piszę liczę wiem ćwiczenia i zadania dla klas 1-3” wydawnictwo Olimp Media wydane w 2008 r
  • współautorka Testów kompetencji dla uczniów z klas 0, 1,2,3 Wydawnictwo Rademenes "Będę Pierwszakiem” „Świat wokół nas” klasa 1, 2,3.- 2010 r
  • Współautorka książek edukacyjnych: "Super pierwszak”, "Wesołe Ortografiki”,
    "Plus i Minus w krainie Matematyki” Wydawnictwo STAR 2011 r.
  • Współautorka pakietu do klasy pierwszej "Skarby” wydawnictwo JUKA 2011r

 

Współautorka publikacji wydawnictwa SBM: "Bajki dla dzieci”- 2012 r. , "Słowniczek ortograficzny dla klas I-III” -2013 

Certyfikat

Tak wygląda wzór certyfikatu, który otrzymasz po ukończeniu kursu i zdaniu egzaminu końcowego. Certyfikat będzie zawierał:

  • Twoje imię i nazwisko
  • nazwę ukończonego szkolenia
  • nazwę instytucji wystawiającej certyfikat 
  • datę i podpis osoby upoważnionej do wystawienia certyfikatu

Pamiętaj aby uzupełnić swoje dane w zakładce "Moje konto" -> "Moje dane", wtedy możliwe będzie wystawienie dla Ciebie certyfikatu imiennego.

 

Wzór

100% best quality

www.szkolna24.pl

Certyfikat

Zaświadcza się, że Pan/Pani

Imię i Nazwisko

w dniu ukończył/a kurs

"Wykorzystanie tablic interaktywnych – interaktywne zasoby dydaktyczne"

w wymiarze 2 godzin prowadzony przez szkolna24.pl

Logo szkolna24.pl

Nr XXXX/2019

Pieczątka szkolna24.pl i podpis dyrektora Urszula Marcinkowska

Zaświadczenie nr ED-II.4430.13.2017 z dn. 2 października 2017 r. o wpisie Niepublicznej Placówki Szkolna24.pl do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, prowadzonej przez Prezydenta Miasta Częstochowy pod numerem 400