Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Szkolna24.pl Koncentracja na lekcjach i poza nimi

Strona główna

Koncentracja na lekcjach i poza nimi
- Wstęp

Monika Andrulewicz

Lekcja darmowa

Wstęp

Nie mamy wątpliwości, że jeśli cos nas interesuje – łatwiej nam skupić na tym uwagę. Tak samo jest z dziećmi. Patrzymy na ich skupienie podczas jakiejś czynności, gry i zastanawiamy się, jak przenieść taką koncentrację do świata nauki czy szkoły? Czy można pomóc dzieciom skupić się na tym,  co niekoniecznie jest fascynujące, niekoniecznie chciałyby to robić?

 

Nie jest niestety  tak, że każdy może się skoncentrować w każdych warunkach. Jest wiele czynników sprawiających, że koncentracja jest trudna, czasem niemożliwa. Jednym z takich czynników jest stres. Jeśli  czynników stresujących jest bardzo dużo, to nie jesteśmy się w stanie skoncentrować, nawet jeśli chcemy.  Na szczęście są metody, które pomagają nauczycielom w tym, żeby ich uczniowie skupiali uwagę jak najdłużej.

 

W koncentracji kluczową sprawą jest zdolność skupiania się na określonej czynności. Możesz sądzić, że jesteś w stanie skoncentrować się na paru rzeczach jednocześnie. Z naukowego punktu widzenia taka podzielność uwagi jest niemożliwa. Jeśli próbujemy robić dwie rzeczy naraz, bezustannie zwracamy uwagę to na jedną, to na drugą z nich (zmiany przedmiotu uwagi są błyskawiczne i niezauważalne), wobec czego nie koncentrujemy się całkowicie na żadnej z tych spraw. Jeśli masz co do tego jakieś wątpliwości, to zapoznaj się z poniższą notatką prasową:

 

Człowiek nie może wykonywać dwóch lub więcej czynności naraz – twierdzą uczeni z Vanderbilt University w USA. Uczestników eksperymentu poproszono, żeby jednocześnie naciskali odpowiedni klawisz po usłyszeniu konkretnego dźwięku oraz wypowiadali pożądaną sylabę po spostrzeżeniu konkretnego obrazka. Z pracy ich mózgów, monitorowanych przez rezonans magnetyczny wynika, że nie są one w stanie poradzić sobie z wykonaniem dwóch zadań w tym samym momencie. W stosunku do jednego zawsze brakuje wystarczającej koncentracji. Oznacza to, że rozmawianie przez telefon, słuchanie muzyki, malowanie się, czy obsługiwanie jakiegoś  urządzenia podczas prowadzenia samochodu naprawdę może zakończyć się wypadkiem. Duża liczba amerykańskich kierowców, którzy w czasie jazdy poprawiają fryzurę lub się golą, przyznaje, że zdarza im się nie pamiętać, iż przejechali jakiś odcinek trasy.

Źródło: Tygodnik ANGORKA nr 8 (25 – II – 2007 r.), strona 4, „Człowiek nie może robić kilku rzeczy naraz”

 

Pełna koncentracja oznacza swego rodzaju „umieszczenie” swojego umysłu w danej chwili tak, aby całkowicie pochłaniało Cię to, co akurat robisz. Budda mówił o 4 podstawach koncentracji: koncentracji ciała (tj. To, co możemy sobie tłumaczyć, jako świadomość jego ruchów), odczuć (czyli świadomości doznań cielesnych), stanów mentalnych (tzn. świadomość naszych nastrojów, emocji, uczuć itp.) oraz obiektów mentalnych (świadomość tego, co w danej chwili myślimy i obserwujemy).

 

Stan pełnej koncentracji osiąga się poprzez skupienie uwagi naszego umysłu na określonej rzeczy, przy jednoczesnej koncentracji naszego ciała, odczuć, stanów i obiektów mentalnych.

 

Koncentracja jeden z warunków szeroko pojętego powodzenia, czy to w życiu zawodowym, czy prywatnym. Już od dawna wiadomo, że skoncentrowanie swoich życiowych sił oraz energii tylko na jednym określonym celu, czy też zadaniu, stanowi jeden z warunków osiągnięcia sukcesu. Koncentracja na określonym celu pozwala wyeliminować ze swojego życia wszelkiego typu niepożądane elementy, które tylko przeszkadzają Ci w osiągnięciu tegoż celu.

.

Lekcja darmowa

Dla kogo jest ten kurs?

Problemy z koncentracją widzimy u wielu dzieci każdego dnia. Można jednak im zapobiec i ćwiczyć koncentrację. Jeśli chcesz dowiedzieć się jak, jeśli wiesz, że koncentracja jest dzieciom bardzo potrzebna i trzeba o nią zadbać, to ten  kurs jest dla Ciebie. Jest dla wszystkich tych, którzy pragną poprawić koncentrację dzieci i dowiedzieć się, jak dbać o własną koncentrację.

 

Czego się nauczę?

Ten kurs uczy patrzeć na koncentrację z innej strony. Zrozumieć, że ćwiczenia mogą ją pogłębić. Nauczysz się na nim, co zrobić, by jak najdłużej utrzymać koncentrację dziecka i co zrobić, kiedy ona spada. Poznasz praktyczne ćwiczenia do pracy w klasie i w domu. Nauczysz się też zauważać dekoncentrację u siebie i przekonasz się, że łatwo z nią walczyć.

 

Co znajduje się w kursie?

Kurs składa się z potężnej dawki teorii i dużej dawki ćwiczeń, pokazującej metody pracy z koncentracją na lekcji i w domu. Poznasz rozpraszacze i czynniki powodujące brak koncentracji. Podzielony został na 2 części – koncentrację w szkole i w domu, ale podział ten jest umowny.

 

Co jeszcze warto wiedzieć?

Kurs stanowi  doskonały dodatek   do kursu Efektywna edukacja  i Rozwijanie umiejętności pracy metodami aktywnymi. Wszystkie trzy kursy stanowią uzupełniającą się całość.

  • Ważność kursu 365 dni
  • Poziom szkolenia zaawansowany
  • Czas trwania 5 godzin
    Kurs możesz przerwać i powrócić do niego w dowolnym momencie

Plan szkolenia

  • Wstęp   Darmowa lekcja
    • lekcja
    • wideo
  • Koncentracja w szkole  
    • lekcja
  • Jak zadbać o mózg?  
    • lekcja
  • Czynniki obniżające koncentrację Zakończenie testem
    • lekcja
    • test
  • Fizyczne źródła stresu:  
    • lekcja
  • Psychologiczne źródła stresu  
    • lekcja
  • Zaburzenia uwagi Zakończenie testem
    • lekcja
    • test
  • Jak skupić uwagę ucznia?  
    • lekcja
  • Ćwiczenia na koncentrację dla uczniów i dla Ciebie Zakończenie testem
    • lekcja
    • test
  • Koncentracja poza szkołą  
    • lekcja
  • Jeszcze o motywacji Zakończenie testem
    • lekcja
    • test
  • Utracona koncentracja  
    • lekcja
  • Przerwy są ważne  
    • lekcja
  • Zaplanuj siebie  
    • lekcja
  • Bądź aktywny  
    • lekcja
  • Wizualizuj Zakończenie testem
    • lekcja
    • test
  • Podsumowanie Pobranie certyfikatu
    • lekcja

Jestem absolwentką Filologii Polskiej FUW (1999), Zarządzania na Uniwersytecie Warszawskim (2012), trenerką technik pamięci, autorką ćwiczeń "Mistrz koncentracji"

Nauczycielka na każdym stopniu edukacji, egzaminatorka egzaminu ósmoklasisty i maturalnego, trenerka rad pedagogicznych, storytellerka.

Praktyka w szkole i ciągła obserwacja uczniów sprawiły, że swoją wiedzą postanowiłam podzielić się z nauczycielami i młodzieżą. Od 2007 roku szkolę rady pedagogiczne, specjalizując się w technikach pamięci, koncentracji, metodach aktywizujących. Niezmiernie bliskie jest mi ocenianie kształtujące i wszystko, co wspiera uczniów w ich nauce. Wieloletnia praca z trudną młodzieżą i program profilaktyki "Drogowskaz” mojego autorstwa ułatwiły mi spojrzenie na uczniów potrzebujących pomocy.

Ukończony kurs storytelling sprawił, że kursy opieram na snuciu opowieści i zachęcam do tego także nauczycieli. Moje kursy będą dla Państwa nie tylko sporą dawką wiedzy, ale także dawką dobrego humoru.

Certyfikat

Tak wygląda wzór certyfikatu, który otrzymasz po ukończeniu kursu i zdaniu egzaminu końcowego. Certyfikat będzie zawierał:

  • Twoje imię i nazwisko
  • nazwę ukończonego szkolenia
  • nazwę instytucji wystawiającej certyfikat 
  • datę i podpis osoby upoważnionej do wystawienia certyfikatu

Pamiętaj aby uzupełnić swoje dane w zakładce "Moje konto" -> "Moje dane", wtedy możliwe będzie wystawienie dla Ciebie certyfikatu imiennego.

 

Wzór

100% best quality

www.szkolna24.pl

Certyfikat

Zaświadcza się, że Pan/Pani

Imię i Nazwisko

w dniu ukończył/a kurs

"Koncentracja na lekcjach i poza nimi"

w wymiarze 5 godzin prowadzony przez szkolna24.pl

Logo szkolna24.pl

Nr XXXX/2020

Pieczątka szkolna24.pl i podpis dyrektora Urszula Marcinkowska

Zaświadczenie nr ED-II.4430.13.2017 z dn. 2 października 2017 r. o wpisie Niepublicznej Placówki Szkolna24.pl do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, prowadzonej przez Prezydenta Miasta Częstochowy pod numerem 400