Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Szkolna24.pl Jak uczyć dzieci na odległość? Nauczanie zdalne w przedszkolu i klasach 1-3

Strona główna

Jak uczyć dzieci na odległość? Nauczanie zdalne w przedszkolu i klasach 1-3
- Tworzenie prezentacji

Ewa Janus

Lekcja darmowa

Tworzenie prezentacji

 

Na co dzień w swojej pracy z przedszkolakami rzadko korzystam z prezentacji multimedialnych.

 

Wybieram raczej analogowe wersje zabaw i zajęć z dziećmi, czasem wspieram się filmami lub wyświetlaniem zdjęć. Praca na odległość znacznie zmienia formy pracy z dziećmi. Dbamy o to, by wszystko co prezentujemy było czytelne i dość jednoznaczne, gdyż nie mamy możliwości – jako prowadzący – wytłumaczyć dzieciom niejasności.

Zdjęcia są adekwatną formą w tej sytuacji. Natomiast zauważyłam, ze dzieci w moim przedszkolu wcale nie korzystają w tak dużym stopniu z technologii, jak wskazywałyby uśrednione badania statystyczne. Co za tym idzie, nie zawsze są w stanie przełączać się pomiędzy zdjęciami czy filmami. Dlatego też w sytuacji edukacji na odległość, prezentacja multimedialna będzie nie tylko wspaniałym urozmaiceniem zajęć, ale odpowiednio przygotowana, sprawdzi się również jako samodzielne zajęcie. Można do niej dodać wszak nie tylko zdjęcia, ale również muzykę, dźwięki z natury, zagadki słuchowe i dodatkowe wizualizacje pozwalające np. odgadywać co kryje się pod ilustracją pokazywaną częściowo.

 

Jakie aktywności można efektywnie przekazać w taki sposób?

  1. Instrukcje "krok po kroku” do wykonania prac plastycznych
  2. Instrukcje "krok po kroku” do wykonania eksperymentów i doświadczeń badawczych.
  3. Instrukcje "krok po kroku” – krótkie propozycje zabaw, które będą odbywać się poza kadrem:
  • Wykonywanie czynności samoobsługowych
  • Wykonywanie czynności porządkowych w domu, na miarę rozwoju dziecka, do którego piszemy.

 

Co może m.in. zrobić trzylatek? 

– sprzątać swoje zabawki, odkładać je na miejsce
– umyć zęby (przy odrobinie pomocy, bo dentyści twierdzą, że nie ze wszystkim dziecko poradzi sobie idealnie)
– odnosić kubek i talerzyk do zlewu, zmywarki, na stolik itp.
– pomagać nakryć do stołu
– ubrać się rano z niewielką pomocą rodziców

 

 

Co może m.in. zrobić czterolatek?

– nakryć do stołu i sprzątnąć z niego (nie tylko po sobie)
– odkładać brudne ubrania do kosza
– ścierać kurze
– zamiatać podłogę ze ścinków papieru, rozsypanych artykułów spożywczych itp.
– wytrzeć stół po pracy i zabawie, po posiłku z pomocą dorosłego
– zrobić sobie kanapkę z pokrojonych produktów, posmarować chleb masłem itp.



Co mogą m.in. zrobić pięcio- i sześciolatek?

– wycierać stoły i blaty ściereczką i z użyciem płynu do czyszczenia przy zachowaniu ostrożności
– wspólnie z dorosłymi przygotować prosty posiłek i posprzątać po nim
– układać zabawki i ubrania w szafie
– przygotować sobie ubranie na następny dzień

- poskładać ubrania
– pomagać przy zakupach np. nieść lekkie torby, odstawić koszyk
– nalać sobie napój do kubka
– nałożyć sobie porcję jedzenia, którą chciałby zjeść



Inne pomysły:

 

  1. Propozycje zabaw ogrodniczych np. sianie i sadzenie roślin, ich pielęgnacja
  2. Wspaniale można przedstawić w ten sposób etapy rozwoju motyla czy żaby i postęp różnych procesów w przyrodzie np. skraplania wody, tworzenia się deszczu, śniegu, budowania gniazd przez ptaki itp.
  3. Zilustrowanie rytmu tygodniowego i planu dnia dziecka
  4. stworzenie plakatu na określony temat
  5. stworzenie gry planszowej i zagranie w nią
  6. zbudowanie budowli z klocków lub innych dostępnych materiałów i nietypowych przedmiotów
  7. stworzenie albumu dotyczącego aktywności, które dzieją się aktualnie w domu, albumu rodzinnego itp.
  8. Zilustrowanie opowiadań matematycznych tzw. zadań z treścią. Wraz z dograniem do nich głosu będą wspaniale organizowały zajęcia matematyczne, przy małym udziale dorosłych.
  9. Instrukcje „krok po kroku” wykonania różnorodnych mas plastycznych. Warto je wykonać zgodnie z zasadami, jakie obowiązują przy tworzeniu efektywnych instrukcji dla dzieci.
  10. Wprowadzenie ćwiczeń ruchowych, nauki tańca, kroków do zabawy itp.
  11. Wprowadzenie historyjki obrazkowej i opowiadań ilustrowanych

 

 

Z jakich narzędzi warto skorzystać?

  • Zdjęcia
  • Program Canva i zasób jego szablonów

https://www.canva.com/

  • Program Power Point, zawarty w pakiecie MS Office – ma możliwości podobne do tych, jakie ma program Canva.

 

Lekcja darmowa

Dla kogo jest ten kurs?

Ten kurs jest przeznaczony dla nauczycieli przedszkoli i nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Przedstawia niektóre wybrane sposoby organizowania edukacji na odległość z tak małymi dziećmi. Jeśli chcesz zaproponować dzieciom różne formy aktywności przy pomocy powszechnie dostępnych narzędzi, ten kurs jest właśnie dla Ciebie.

 

Czego się nauczę?

W trakcie kursu poznasz działanie powszechnie dostępnych narzędzi internetowych, które można wykorzystać w edukacji zdalnej z najmłodszymi dziećmi. Znajdziesz w nim również wiele propozycji na ich zastosowanie w sposób interesujący i kształcący dla dzieci. Kurs zawiera również krótkie informacje dotyczące legalnego wykorzystanie materiałów innych autorów i wskazówki do współpracy z rodzicami przy tej nietypowej formie edukacji.

 

Co znajduje się w kursie?

Kurs składa się z 12 części, podzielonych na rozdziały. Omawiam w nim niektóre przydatne funkcje powszechnie dostępnych narzędzi do tworzenia nagrań audio i wideo oraz propozycje zorganizowania nauczania zdalnego wśród dzieci przedszkolnych i uczniów z klas 1-3.   Nie może zabraknąć również pomysłów na twórcze stworzenie narzędzi pomocnych w realizacji edukacji zdalnej i przykładów jak je różnorodnie wykorzystać.

W treści kursu znajdziesz też wiele odnośników do wartościowych stron internetowych dotyczącej poruszanej tematyki, linki do filmów i nagrań oraz przykłady praktycznych rozwiązań.

Ponadto, będziesz mógł/a sprawdzić swoją wiedzę w krótkich minitestach oraz jednym dłuższym teście podsumowującym zdobytą podczas kursu wiedzę. Dzięki temu będziesz naprawdę profesjonalnie przygotowanym specjalistą, gotowym do nowego wyzwania.

 

 

Co jeszcze warto wiedzieć?

Kurs odpowiada na wyzwanie, jakim jest edukacja zdalna i jest moją odpowiedzią na to zadanie. Warto skorzystać również ze wskazówek do pracy samodzielnej dzieci, zawartych w kursie mojego autorstwa: Założenia Planu Daltońskiego. Jak je wykorzystać w pracy z dzieckiem?

  • Ważność kursu bezterminowo (dla użytkowników indywidualnych)
  • Poziom szkolenia zaawansowany
  • Czas trwania 5 godzin
    Kurs możesz przerwać i powrócić do niego w dowolnym momencie

Plan szkolenia

  • Wstęp   Darmowa lekcja
    • lekcja
  • Co musimy zrobić zanim zaczniemy naszą pracę na odległość z przedszkolakami?  
    • lekcja
  • Co powinien zawierać plan edukacji na odległość? Zakończenie testem
    • lekcja
    • test
  • Narzędzia do pracy z dziećmi na odległość   Darmowa lekcja
    • lekcja
  • Transmisja on-line nauczyciela z przedszkolakami, których rodzice zalogują się w określonej platformie, aplikacji czy programie  
    • lekcja
  • Nagranie filmów obrazujących to, co chcemy przekazać dzieciom  
    • lekcja
  • Z jakich narzędzi warto skorzystać?  
    • lekcja
  • Nagrania dźwiękowe  
    • lekcja
  • Tworzenie zdjęć, kolaży ze zdjęć  
    • lekcja
  • Aparat cyfrowy – zasady działania tak jak propozycja ze smartfonem  
    • lekcja
  • Tworzenie prezentacji Zakończenie testem Darmowa lekcja
    • lekcja
    • test
  • Korzystanie z filmów, obrazów i nagrań stworzonych przez inne osoby  
    • lekcja
  • Korzystanie z książek, plików muzycznych i przewodników metodycznych  
    • lekcja
  • Wykorzystanie z podręczników, kart pracy, które dzieci mają w domu  
    • lekcja
  • Jak udostępniać materiały rodzicom? Jak zadbać o poszanowanie własnych praw autorskich?  
    • lekcja
  • Współpraca z rodzicami  
    • lekcja
  • Zabawy bez drukarki  
    • lekcja
  • Lista książek do polecenia dla rodziców dzieci przedszkolnych Zakończenie testem
    • lekcja
    • test
  • Podsumowanie Pobranie certyfikatu
    • lekcja

Jestem nauczycielką przedszkola, ale również metodykiem, pedagogiem i terapeutą pedagogicznym. Na co dzień przede wszystkim wspieram merytorycznie kadrę Przedszkola Szkrabki w Warszawie, podsuwając wskazówki, metody aktywizujące dzieci i pobudzając do refleksji. W swojej pracy pedagogicznej łączę elementy wielu metod: planu daltońskiego, pedagogiki Montessorii, metody projektów badawczych itp. Doskonalę swój warsztat przede wszystkim w zakresie możliwości indywidualizowania pracy z dziećmi i wspierania dzieci zdolnych.

Od kilku lat współpracuję z wydawnictwami edukacyjnymi, pisząc programy wychowania przedszkolnego, podręczniki, tworząc pomoce dydaktyczne dla dzieci oraz materiały metodyczne dla nauczycieli.

Prowadzę warsztaty dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i rodziców, prezentując różne metody pracy z dzieckiem (przede wszystkim Plan Daltoński) oraz szerząc wiedzę na temat specyficznych trudności w uczeniu się (m.in. dysleksja).

Swoją wiedzą, doświadczeniem i materiałami dydaktycznymi dzielę się również na blogu www.przedszkolezpomyslem.pl.

Certyfikat

Tak wygląda wzór certyfikatu, który otrzymasz po ukończeniu kursu i zdaniu egzaminu końcowego. Certyfikat będzie zawierał:

  • Twoje imię i nazwisko
  • nazwę ukończonego szkolenia
  • nazwę instytucji wystawiającej certyfikat 
  • datę i podpis osoby upoważnionej do wystawienia certyfikatu

Pamiętaj aby uzupełnić swoje dane w zakładce "Moje konto" -> "Moje dane", wtedy możliwe będzie wystawienie dla Ciebie certyfikatu imiennego.

 

Wzór

100% best quality

www.szkolna24.pl

Certyfikat

Data wydania certyfikatu:

Zaświadcza się, że Pan/Pani

Imię i Nazwisko

w dniu ukończył/a kurs

"Jak uczyć dzieci na odległość? Nauczanie zdalne w przedszkolu i klasach 1-3"

w wymiarze 5 godzin prowadzony przez szkolna24.pl

Logo szkolna24.pl

Nr XXXX/2021

Pieczątka szkolna24.pl i podpis dyrektora Urszula Marcinkowska

Zaświadczenie nr ED-II.4430.13.2017 z dn. 2 października 2017 r. o wpisie Niepublicznej Placówki Szkolna24.pl do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, prowadzonej przez Prezydenta Miasta Częstochowy pod numerem 400