Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Szkolna24.pl Asertywny nauczyciel

Jesteś tutaj:

Asertywny nauczyciel
- Scenariusze zachowań

Karina Kozioł

Lekcja darmowa

Scenariusze zachowań

Przykładowe scenariusze zachowań uległych, agresywnych, pośrednio agresywnych i asertywnych:

 

Co na obiad?

Scenariusz: państwo X mieszkają razem. Oboje pracują w pełnym wymiarze godzin i dzielą się domowymi obowiązkami. Tego dnia ona wraca zmęczona do domu i zastaje męża czytającego gazetę.

 

Ulegle: Pani X wzdycha, wchodząc do pokoju. Chciałaby wyjść gdzieś na obiad, czuje się zbyt zmęczona, aby zabrać się do gotowania, ale nic nie mówi. Sili się na uśmiech i pyta słodko: Co chciałbyś na obiad, kochanie? Potem wychodzi przygotować posiłek, przez cały czas czując się jak męczennica. Szykując obiad, odbiera telefon od matki, której skarży się, że sama musi zajmować się wszystkim.

Agresywnie: Pani X narzeka, że miała ciężki dzień. Krzyczy na męża: Chyba zwariowałeś, jeśli myślisz, że będę dla ciebie gotowała, kiedy tak podle się czuję! Grozi, że od niego odejdzie, jeśli on nie posprząta bałaganu w domu i nie zabierze jej do jakiejś przyzwoitej restauracji. Nazywa go obrzydliwym leniem i wypomina mu, że nie dba ojej uczucia.

Pośrednio agresywnie: Pani X lekkim krokiem wchodzi do pokoju i pyta: Co chcesz dziś zrobić z obiadem? Ma nadzieję, że mąż zaproponuje wyjście do restauracji lub przynajmniej pomoc w gotowaniu, ale on szczerze odpowiada: Jestem zmęczony, czy mogłabyś dzisiaj coś sama przygotować? Pani X stara się sprawiać wrażenie jeszcze bardziej zmęczonej — ma nadzieję, że tym razem mąż pojmie aluzję. Niestety. Zrezygnowana zgadza się ugotować obiad. Idzie do kuchni i z furią rzuca garnkami, przygotowując coś, czego on nie cierpi, a w dodatku to przypala.

Asertywnie: Pani X zastaje męża w pokoju i pyta, czy mogliby porozmawiać o obiedzie. Mówi, że miała ciężki dzień i czuje się zmęczona. Pyta, jak on się czuje. Proponuje, aby razem przygotowali coś do jedzenia albo zjedli w mieście. Osiągają kompromis i żadne z nich nie czuje się poszkodowane ani nie ma wrażenia, że się poświęca.

 

W kinie

Scenariusz: Państwo Y idą do kina. W kinie obok nich siedzi małżeństwo z dwójką dzieci: dziesięciomiesięcznym i trzyletnim. Niemal od pierwszej sceny trzyletnia dziewczynka zarzuca rodziców pytaniami: Kto to? i Co on robi? Dziesięciomiesięczne niemowlę nieustannie pokrzykuje, a w końcu zaczyna głośno płakać. Państwo Y mają dość hałasu i przeszkadzania.

 

Ulegle: Pan Y przewraca oczami i głęboko wzdycha, patrząc na krzyczące niemowlę. Kaszle i znacząco chrząka, ale bez rezultatu. „No trudno — myśli pan Y — oni też mają prawo tu być, nie mogę im nic powiedzieć. Jakoś wytrzymam”. Próbuje nie zwracać na nich uwagi, choć hałas odbiera mu przyjemność oglądania.

Agresywnie: Pan Y od razu widzi, do czego prowadzi ta sytuacja i nie zamierza pozwolić parze okropnych dzieciaków zakłócić oglądania filmu. Ostro mówi rodzicom maluchów, że skoro są za skąpi, aby zatrudnić opiekunkę do dzieci, powinni zostać w domu i wypożyczyć film na wideo. Kiedy hałas nie ustaje, pan Y kopie w krzesła rodziców dzieci i mówi: Albo natychmiast uciszycie te dzieci, albo dopilnuję, aby kierownik was wyprosił!

Pośrednio agresywnie: Pani Y pochylając się, „niechcący” wylewa colę na kolana ojca dzieci. Kiedy ten się ogląda, pani Y „przeprasza” przez zaciśnięte zęby. Gdy hałaśliwa rodzina wciąż nie rusza się z miejsca, pani Y z siedzącą obok osobą wszczyna głośną rozmowę o upadku kultury i manier w społeczeństwie.

Asertywnie: Ponieważ hałas zupełnie zagłusza film, pani Y delikatnie dotyka ramienia matki i mówi spokojnie: Przepraszam, ale w tym hałasie nie można spokojnie oglądać. Wiem, jak trudno uspokoić dzieci, ale byłabym wdzięczna, gdyby państwo zabrali niemowlę na korytarz, dopóki się nie uspokoi. Po zakończeniu seansu pani Y znajduje kierownika kina i prosi, aby wprowadzono zwyczaj nie wpuszczania na seanse dzieci poniżej 5 roku życia.

Mimo że zachowania asertywne wydają się być najbardziej adekwatnym i rozsądnym rozwiązaniem w różnych sytuacjach, każdy z nas zachowuje się czasem (lub zazwyczaj) w sposób uległy czy agresywny. Dzieje się tak dlatego, iż każde z tych zachowań przynosi pewne korzyści. Mają one jednak także mniej lub bardziej oczywiste wady.

 

 

Dlaczego jesteśmy ulegli?
Co ryzykujemy?
Jakie odnosimy korzyści?
• Boimy się utraty akceptacji ze strony innych.
• Boimy się reakcji innych.
• Uważamy, że to grzeczne zachowanie.
• Chcemy uniknąć konfliktu.
• Chcemy manipulować
innymi.
• Utratę poczucia własnej wartości.
• To, że poczujemy się
skrzywdzeni, źli, sfrustrowani.
• To, że zachęcimy innych do dominacji.
• Wybuch agresji spowodowany nagromadzeniem uczuć.
• Poczucie bycia lubianym.
• Nie musimy się wysilać:
łatwiej być uległym niż
walczyć o swoje.
• Inni chwalą nas za
grzeczność i poświęcenie.
Dlaczego jesteśmy agresywni?
Co ryzykujemy?
Jakie odnosimy korzyści?
• Boimy się, że nie dostaniemy tego, co chcemy.
• Nie wierzymy w siebie.
• Wcześniej okazywało się to skuteczne.
• Chcemy zwrócić na siebie uwagę.
• Chcemy pokazać swoją
władzę.
• Chcemy wyładować złość.
• Chcemy manipulować
innymi.
• Konflikt z innymi ludźmi.
• Utratę szacunku dla siebie.
• Utratę szacunku dla
innych.
• To, że staniemy się
nielubiani.
• Poważny stres.
• Możliwość, że dojdzie do
przemocy.
• Rezultaty przeciwne do
oczekiwanych.
• Czujemy się autorytetem.
• Czujemy się ważni.
• Inni nas słuchają.
• Nie pokazujemy własnych słabości.
• Podtrzymujemy dobre
mniemanie o sobie przez
obarczanie winą innych.
• Kontrolujemy ludzi i sytuacje.
• Sprawiamy wrażenie bardzo pewnych siebie.
Dlaczego jesteśmy asertywni?
Co ryzykujemy?
Jakie odnosimy korzyści?
• Jesteśmy zadowoleni z siębie i innych.
• Mamy szacunek dla siebie i innych.
• Mamy poczucie kontroli nad własnym życiem.
• Jesteśmy uczciwi wobec
siebie i innych.
• Możemy nie być lubiani za to, że wyrażamy się
otwarcie.
• Zmiany w naszych relacjach z innymi.
• Pewien stres w początkowej fazie bycia asertywnym.
• Możemy w pełni wyrazić
swoje potrzeby i uczucia.
• Mamy poczucie kontroli nad własnym życiem.
• Łatwiej osiągamy cele.
• Mniej ranimy innych.
• Rośnie w nas wiara we
własne możliwości.

 

Lekcja darmowa

Dla kogo jest ten kurs?

  • dla wszystkich osób nastawionych na rozwój własnych kompetencji i umiejętności
  • dla osób, które chcą doskonalić swoje umiejętności komunikacyjne, dbać o swoje granice, skuteczniej wyrażać swoje przekonania i osiągać założone cele.
  • dla osób, które na co dzień spotykają się z trudnymi osobami (uczniami, rodzicami, współpracownikami),  prowadzą trudne rozmowy lub borykają się z trudnościami z porozumieniem się w środowisku pracy.

 

Czego się nauczę?

Kurs ten wskaże drogę do konstruktywnego radzenia sobie w takich sytuacjach. Korzyści z kursu:

  • Podniesienie kompetencji komunikacyjnych, w tym asertywności i reagowania na krytykę.
  • Skuteczniejsze wyrażanie swoich przekonań bez urażania innych.
  • Zapobieganie konfliktom pomiędzy pracownikami.
  • Poprawa jakości relacji budowanych pomiędzy szkołą a środowiskiem rodzinnym uczniów
  • Znajomość i obrona własnych praw
  • Rozpoznawanie różnic pomiędzy uległością, asertywnością i agresją

 

Co znajduje się w kursie?

  • Testy
  • Ćwiczenia

a także wiedza z obszaru

  • Asertywność
  • Wyrażanie opinii i przekonań
  • Przyjmowanie krytyki
  • Obrona swoich praw (granic)
  • Umiejętność mówienia „nie”
  • Asertywne przyjmowanie ocen
  • Wyrażanie osobistych opinii i przekonań
  • Techniki konstruktywnego reagowania na różne formy krytyki i ataku

 

 

Co jeszcze powinienem wiedzieć?

Aby wpłynąć na swój dobrostan emocjonalny oraz skuteczność zawodową uzupełnij wiedzę o kurs "Stres - wróg czy sprzymierzeniec?"

  • Ważność kursu 365 dni
  • Poziom szkolenia zaawansowany
  • Czas trwania 3 godzin
    Kurs możesz przerwać i powrócić do niego w dowolnym momencie

Plan szkolenia

  • Wstęp   Darmowa lekcja
    • lekcja
  • Pojęcie asertywności  
    • lekcja
  • TEST: Czy jesteś asertywny/a  
    • lekcja
  • Czy warto być asertywnym?  
    • lekcja
  • Postawy psychologiczne  
    • lekcja
  • Postawy psychologiczne - opisy Zakończenie testem
    • lekcja
    • test
  • Prawa jako źródło asertywności  
    • lekcja
  • Mamy prawo do...  
    • lekcja
  • Typy zachowań  
    • lekcja
  • Styl pasywny - uległy  
    • lekcja
  • Styl agresywny  
    • lekcja
  • Styl pasywno- agresywny  
    • lekcja
  • Styl asertywny  
    • lekcja
  • Porównanie stylów Zakończenie testem
    • lekcja
    • test
  • Scenariusze zachowań   Darmowa lekcja
    • lekcja
  • Warto być asertywnym  
    • lekcja
  • Rola asertywności w pracy nauczyciela  
    • lekcja
  • Informacje zwrotne  
    • lekcja
  • Czy nauczycielom potrzebna jest asertywność?  
    • lekcja
  • ZASADY ASERTYWNEJ WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELA Z RODZICAMI.  
    • lekcja
  • Trening asertywności  
    • lekcja
  • Test końcowy Zakończenie testem
    • test
  • Zakończenie Pobranie certyfikatu
    • lekcja
Powiększ obraz:

Karina Kozioł

Coach, terapeuta TSR, mediator, trener kompetencji społecznych, pedagog, psychoterapeuta. Prezes Fundacji Forum Komunikacji i Mediacji.

Pozostałe szkolenia tego autora

Coach, terapeuta TSR, mediator, trener kompetencji społecznych, pedagog, psychoterapeuta w trakcie całościowego szkolenia psychoterapeutycznego w nurcie psychodynamicznym i psychodramy rekomendowanego przez Polskie Towarzystwo Psychiatryczne. Prezes Fundacji Forum Komunikacji i Mediacji. 

 

Moim celem zawodowym jest wspieranie klientów w ich rozwoju

Jestem Trenerem - Praktykiem, specjalizującym się w treningach w zakresie poprawy efektywności osobistej oraz zawodowej, rozwoju kompetencji z zakresu komunikacji, asertywności, negocjacji i rozwiązywania konfliktów, motywowania, organizowania i planowania, zarządzania sobą w czasie, radzenia sobie ze stresem i radzenia sobie w sytuacji kryzysu.

Prowadzę również projekty dotyczące redukcji konfliktów wewnątrz zespołowych

Szkolenia i warsztaty prowadzę między innymi dla nauczycieli, pracowników socjalnych, personelu medycznego, rodziców zastępczych i sektora pozarządowego.

Równolegle ze szkoleniami prowadzę procesy coachingowe w ramach coachingu rozwojowego.

 

Nie jest sztuką wygrywać gdy dostaliśmy od losu same asy ale sztuką jest jak najlepiej wykorzystać karty które przypadły nam w rozdaniu.

 

Żywię nadzieję, że dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem wesprę Państwa w Państwa wygranych.

Serdecznie zapraszam na kursy przygotowane przeze mnie

Życzę sukcesów

Karina Kozioł

Certyfikat

Tak wygląda wzór certyfikatu, który otrzymasz po ukończeniu kursu i zdaniu egzaminu końcowego. Certyfikat będzie zawierał:

  • Twoje imię i nazwisko
  • nazwę ukończonego szkolenia
  • nazwę instytucji wystawiającej certyfikat 
  • datę i podpis osoby upoważnionej do wystawienia certyfikatu

Pamiętaj aby uzupełnić swoje dane w zakładce "Moje konto" -> "Moje dane", wtedy możliwe będzie wystawienie dla Ciebie certyfikatu imiennego.

 

Wzór

100% best quality

www.szkolna24.pl

Certyfikat

Zaświadcza się, że Pan/Pani

Imię i Nazwisko

w dniu ukończył/a kurs

"Asertywny nauczyciel"

w wymiarze 3 godzin prowadzony przez szkolna24.pl

Logo szkolna24.pl

Nr XXXX/2019

Pieczątka szkolna24.pl i podpis dyrektora Urszula Marcinkowska

Zaświadczenie nr ED-II.4430.13.2017 z dn. 2 października 2017 r. o wpisie Niepublicznej Placówki Szkolna24.pl do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, prowadzonej przez Prezydenta Miasta Częstochowy pod numerem 400