Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Szkolna24.pl Dobre relacje i owocna współpraca z rodzicami uczniów

Dobre relacje i owocna współpraca z rodzicami uczniów
- Dekalog nauczyciela

Aleksandra Kubala - Kulpińska

Lekcja darmowa

Dekalog nauczyciela

10 przykazań dla stworzenia lepszej współpracy rodziców ze szkołą autorstwa JayMathews[1]

 

Przykazanie I

Przestań używać żargonu, którego nikt nie rozumie. Dla większości rodziców terminy takie jak WSO, UoSO, KO, pedagogizacja, ewaluacja są kompletnie niezrozumiałe. W kontaktach z rodzicami należy używać języka prostego ( ale bez protekcjonalnego traktowania ).

Przykazanie II

Spotkaj się z rodzicami na ich gruncie. Może to być po prostu dom, albo inne neutralne miejsce, które rodzice wybiorą lub sami zaproponują. Spotkania z rodzicami niekoniecznie muszą odbywać się w szkole.

Przykazanie III

Pozwól rodzicom uczyć tego, na czym się znają. Zaangażowanie rodziców do uczenia dzieci tego, co sami dobrze wiedzą, jest świetnym pomysłem. Może być to praca w różnych klasach, gdzie rodzice opowiadają o swojej pracy, podróżach, uczą robić sztuczki, grać na instrumentach czy uprawiać jakiś sport. Dzięki temu rodzice poczują się docenieni, ale też na chwilę wejdą w skórę nauczycieli i przekonają się jak to jest uczyć młodych ludzi.

Przykazanie IV

Przywitaj narzekających.  Nauczyciele powinni przyjąć, że nie mają zawsze racji, dlatego wysłuchanie osób, które się z nimi nie zgadzają w jakiejś kwestii i przemyślenie tych spraw wydaje się niezbędne. Jeżeli osobę, która się z nami nie zgadza lub kwestionuje jakieś nasze działania, uda się zaangażować w projekt służący temu, aby podobne problemy nie pojawiły się w przyszłości, to ów początkowo narzekający rodzic będzie naszym najwierniejszym sprzymierzeńcem. Podkreślamy jednak również, że cieszymy się, gdy rodzice stają czasem w obronie swych dzieci, bo to po prostu ich podstawowe zadanie.

Przykazanie V

Przyjazny rodzicom dyrektor to połowa sukcesu. Jeżeli dyrektor szkoły stara się utrzymywać dobre i partnerskie stosunki z rodzicami, stwarza to klimat zachęcający do współpracy i zaangażowania się w sprawy szkoły. Im bardziej otwarty dyrektor, który chętnie będzie się dzielił z rodzicami władzą i odpowiedzialnością, tym więcej będzie chętnych do angażowania się w pracę na rzecz szkoły.

Przykazanie VI

Zachęcaj rodziców do wolontariatu na rzecz szkoły. Wolontariat to dobre i pełne wykorzystanie umiejętności rodziców oraz ich czasu, który mogą poświęcić na pracę w szkole – nie jest możliwy bez stworzenia odpowiednich warunków, pomieszczenia w którym wolontariusze mogą pracować, przebywać, czy pomocy w ocenie, jakie umiejętności, możliwości dana osoba ma. Wolontariusze mogą pracować ogólnie na rzecz szkoły jak również tylko konkretnej klasy. Rodziców w wolontariat możemy angażować małymi kroczkami, proponując im np. tworzenie łańcuszka telefonicznego, który polega na tym, że nauczyciel komunikując jakąś ważną sprawę w klasie dzwoni do jednej lub dwóch osób, te z kolei dzwonią do dwóch kolejnych itd. Niewątpliwie wolontariat rodziców pozwala im bliżej poznać, na czym polega praca nauczyciela.

Przykazanie VII

Zaoferuj zajęcia edukacyjne dla dzieci i ich rodziców. Wspólne uczenie się może być wspaniałą przygodą. Jest też sposobem na pokazanie rodzicom, w jaki sposób mogą pomagać w domu swoim dzieciom. Inną kwestią jest to, że całe rodziny uczą się wspólnie spędzać czas, konstruktywnie rozwiązywać problemy, wzajemnie ucząc się od siebie.

Przykazanie VIII

Zaproś rodziców do obserwowania zajęć lekcyjnych. Częstym problemem w komunikacji nauczycieli z rodzicami jest brak wiedzy rodziców na temat tego, co właściwie dzieje się na lekcji i w jaki sposób nauczyciel z dziećmi pracuje. Dlatego też, gdy nauczyciel mówi o jakimś problemie, na przykład związanym z zachowaniem dziecka na lekcji, rodzic nie rozumie, z jakiego powodu jest to w ogóle trudna sytuacja. Jeżeli rodzice raz na jakieś czas będą zachęcani do przyjścia na lekcje, lub nawet spędzania w szkole całego dnia, to z pewnością będą lepiej rozumieli to, co tak naprawdę w klasie się dzieje i z jakiego powodu pewne zachowania dzieci mogą stanowić problem uniemożliwiający naukę rówieśników.

Przykazanie IX

Zorganizuj kursy dla rodziców. Edukacyjne formy doskonalenia dla rodziców są niezwykle cennym wsparciem, możemy bowiem wówczas przekazać rodzicom treści związane z problemami dotyczącymi rozwoju i funkcjonowania dziecka, profilaktyką oraz z pracą edukacyjną z dzieckiem.

Przykazanie X

Stwórz wielką szkołę, która będzie wychodziła do środowiska lokalnego, promowała naukę, kulturę i wspólne spędzanie czasu. Zachęcaj nie tylko rodziców, ale także inne osoby mieszkające w sąsiedztwie do współpracy i spędzania wspólnego czasu.

 

[1] Rodzice partnerami szkoły. Partnerstwo, czyli co? / Stanisław Bobula // W: Jakość edukacji : różnorodne perspektywy / pod red. Grzegorza Mazurkiewicza. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012

Lekcja darmowa

Dla kogo jest ten kurs?

Kurs dedykowany jest nauczycielom, kierownikom, wychowawcom, dyrektorom, pedagogom, psychologom, terapeutom, wszystkim którzy na co dzień pracują z dziećmi i młodzieżą, a co za tym idzie współpracują z rodzicami

 

Czego się nauczę?

  • Zapoznasz się z najważniejszymi informacjami dotyczącymi korzyści płynących ze współpracy
  • Poznasz zasady prawidłowej komunikacji
  • Poznasz sposoby i narzędzia ułatwiające współpracę z rodzicem
  • Dowiesz się jak skutecznie i efektywnie współpracować z rodzicami
  • Poznasz strategie radzenia sobie w przypadku trudności w relacjach z rodzicem
  • Poznasz akty prawne stanowiące o współpracy środowiska rodzinnego ze szkolnym

 

 

Co znajduje się w kursie?

  • Zadania mające na celu wyższy poziom samodoskonalenia i lepszego zrozumienia
  • Linki do zasobów internetowych
  • Multimedia
  • Przykłady narzędzi ułatwiających współpracę

 

  • Ważność kursu 365 dni
  • Poziom szkolenia zaawansowany
  • Czas trwania 2 godzin
    Kurs możesz przerwać i powrócić do niego w dowolnym momencie

Plan szkolenia

  • Wstęp   Darmowa lekcja
    • lekcja
  • Prawa i obowiązki rodziców - Współpraca a prawo  
    • lekcja
  • Europejska karta praw i obowiązków rodziców  
    • lekcja
  • Typy rodziców i strategia postępowania w sytuacjach trudnych Zakończenie testem
    • lekcja
    • test
  • Zasady efektywnej współpracy - Pracuję nad sobą  
    • lekcja
  • Gesty mają ogromne znaczenie  
    • lekcja
  • Bądź dobrym mówcą i dobrym słuchaczem  
    • lekcja
  • Jak współpracować efektywnie  
    • lekcja
  • Dekalog nauczyciela   Darmowa lekcja
    • lekcja
  • Narzędzia współpracy  
    • lekcja
  • Co utrudnia współpracę  
    • lekcja
  • Dodatek Zakończenie testem
    • lekcja
    • test
  • Certyfikat Pobranie certyfikatu
    • lekcja
Powiększ obraz:

Aleksandra Kubala - Kulpińska

Magister Pedagogiki resocjalizacyjnej, absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP w Warszawie, autorka wielu publikacji i szkoleń w tematyce pedagogicznej.

Pozostałe szkolenia tego autora



Jestem magistrem pedagogiki resocjalizacyjnej, który nieprzerwanie od 12 lat podnosi swoje kompetencje i doskonali swoje umiejętności. Posiadam również kwalifikacje do prowadzenia zajęć z zakresu terapii pedagogicznej oraz pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Niebawem ukończę studia z zakresu coachingu oraz z zakresu pedagogiki specjalnej dotyczącej pracy z uczniem z ZA oraz z Autyzmem.

We współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów i Dziennikarzy Radiowych zrealizowałam ogólnopolskie kampanie:  Zachowaj Trzeźwy Umysł 2016, Odpowiedzialny Kierowca, Rodzina na Tak.

Jestem autorem wielu publikacji, kursów on-line oraz prowadzącym szkolenia stacjonarne w szerokiej tematyce skierowanej dla przedstawicieli oświaty. Na swoim koncie posiadam długoletnią współpracę z takimi wydawnictwami, jak: Wydawnictwo Raabe, Wydawnictwo Forum Media Polska czy Oficyna MM.

Jestem również autorką książki Uczeń (nie)zwykły, czyli kto?

W centrum moich zainteresowań jest dziecko i rodzina. Na co dzień w swojej pracy zajmuję się terapią, profilaktyką, diagnozą oraz szeroko pojętym wsparciem dla dziecka i dla rodziny.

Na co dzień jestem mamą trójki dzieci lubiącą spędzać aktywnie czas z rodziną.

Zapraszam serdecznie do moich kursów.

Certyfikat

Tak wygląda wzór certyfikatu, który otrzymasz po ukończeniu kursu i zdaniu egzaminu końcowego. Certyfikat będzie zawierał:

  • Twoje imię i nazwisko
  • nazwę ukończonego szkolenia
  • nazwę instytucji wystawiającej certyfikat 
  • datę i podpis osoby upoważnionej do wystawienia certyfikatu

Pamiętaj aby uzupełnić swoje dane w zakładce "Moje konto" -> "Moje dane", wtedy możliwe będzie wystawienie dla Ciebie certyfikatu imiennego.

 

Wzór

100% best quality

www.szkolna24.pl

Certyfikat

Zaświadcza się, że Pan/Pani

Imię i Nazwisko

w dniu ukończył/a kurs

"Dobre relacje i owocna współpraca z rodzicami uczniów"

w wymiarze 2 godzin prowadzony przez szkolna24.pl

Logo szkolna24.pl

Nr XXXX/2019

Pieczątka szkolna24.pl i podpis dyrektora Urszula Marcinkowska

Zaświadczenie nr ED-II.4430.13.2017 z dn. 2 października 2017 r. o wpisie Niepublicznej Placówki Szkolna24.pl do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, prowadzonej przez Prezydenta Miasta Częstochowy pod numerem 400