Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Szkolna24.pl Usprawnianie motoryki małej – ćwiczenia ręki

Usprawnianie motoryki małej – ćwiczenia ręki
- Wstęp

Aleksandra Kubala - Kulpińska

Lekcja darmowa

Wstęp

W dzisiejszym świecie problemy z motoryką zarówno w obrębie całego ciała jak i ręki ma spora część społeczeństwa.

Wynika to w dużej mierze ze zmiany stylu życia oraz pojawienia się i wzrostu znaczenia technologii informatycznych w życiu codziennym. Coraz więcej czynności i prac przestaje być przez nas wykonywana, ulega mechanizacji, a drobne czynności manualne, jak chociażby cerowanie przechodzą do lamusa. Pisanie czy kaligrafowanie również nie są dziś zbyt popularne. Większość osób dorosłych nie wykorzystuje zapisu manualnego prawie w ogóle. Królują środki przekazu, gdzie głos czy wystukiwanie tekstu na klawiaturze wiodą prym. W efekcie tego zapominamy, jakie proste na pozór czynności powodowały wspaniały rozwój motoryczny i nie uczymy swoich dzieci takich aktywności. Lawina problemów, jakie wynikają z takiego stanu rzeczy spowodowała, że terapeuci mają bardzo dużo pracy, ich zadaniem jest  pomóc dzieciom nabyć umiejętności, które wbrew pozorom nie służą jedynie pisaniu.

Zaburzenia w obrębie motoryki obejmują problemy z właściwym napięciem mięśniowym, problemy w schemacie ciała i orientacji przestrzennej, zaburzenia funkcji wzrokowych czy ogólne obniżenie sprawności ciała. Tak więc terapia ręki nie jest sprawą prozaiczną, gdyż obejmuje te wszystkie aspekty, do których owy deficyt się odnosi. Najważniejszym i niejednokrotnie najtrudniejszym do zrealizowania punktem w terapii dziecka jest nawiązanie właściwej współpracy z domem rodzinnym. Zajęcia odbywające się w określonych odstępach czasu powinny być tylko wskazówką i podpowiedzią dla rodziców dziecka wyznaczającą kierunek działań poza terapią.

Również właściwe podejście rodziców ma ogromne znaczenie. Doświadczony terapeuta wie, kiedy rodzice nie wykazują chęci kontynuowania terapii w domu. Niestety część rodziców preferuje styl wychowania dziecka, gdzie nie ma miejsca na swobodne zabawy na świeżym powietrzu, a przecież odpowiednia dawka ruchu jest podstawą zdrowego rozwoju. Dlatego tak ważne jest, by terapeuta i rodzice dziecka ustalili wspólnie front działań i wspólnie go realizowali poprzez wykonywanie właściwych zadań i czynności. Warto wskazać, zarówno terapeutom jak i rodzicom i wychowawcom, oraz przypomnieć najważniejsze założenia, jakie stawia się przed terapią, jak powinny wyglądać zajęcia terapeutyczne, nadmienić, że to nie cel lecz dziecko jest najistotniejszym elementem terapii determinującym jej powodzenie. W końcu świeża porcja pomysłów na uatrakcyjnienie zajęć pozwoli nabrać dystansu i energii do dalszego działania, którego celem jest szeroko pojęta pomoc dziecku. Nie należy bowiem nigdy zapominać, że podopieczny jest w stanie osiągnąć tyle, na ile wierzy w niego nauczyciel. Bądźmy zatem pełni wiary w powodzenie i celowość oddziaływań terapeutycznych, a niniejsze opracowanie niech pomoże nabrać motywacji i inspiracji.

 

Materiał szkoleniowy przekazany Państwu porusza następujące obszary tematyczne:

  1. Charakterystyka prawidłowego rozwoju
  2. Zaburzenia w zakresie motoryki małej
  3. Założenia terapeutyczne
  4. Zabawy i ćwiczenia do wykorzystania w terapii
Lekcja darmowa

Dla kogo jest ten kurs?

Kurs jest przeznaczony dla nauczycieli, kierowników, wychowawców, dyrektorów, pedagogów, psychologów, terapeutów pedagogicznych i zajęciowych oraz rodziców, którzy chcą zrozumieć istotę zaburzeń motoryki małej i wprowadzać w swojej pracy elementy terapii ręki i usprawniania rozwoju psychomotorycznego.

 

Czego się nauczę?

  • Dowiesz się w jaki sposób przebiega prawidłowy rozwój fizyczny dziecka
  • Poznasz rodzaje chwytania przedmiotów i narzędzia pisarskiego
  • Dowiesz się co determinuje zaburzenia motoryki małej
  • Poznasz symptomy, które mogą świadczyć o zaburzeniach lub opóźnieniach w rozwoju psychomotorycznym
  • Poznasz założenia terapeutyczne
  • Poznasz praktyczne rozwiązania, które możesz wykorzystać podejmując działania terapeutyczne

 

Co znajduje się w kursie?

  • Zadania
  • Receptury na masy plastyczne przygotowane z naturalnych składników
  • Linki do zasobów internetowych
  • Multimedia
  • Opis ćwiczeń i zabaw terapeutycznych

 

 

  • Ważność kursu 365 dni
  • Poziom szkolenia zaawansowany
  • Czas trwania 3 godzin
    Kurs możesz przerwać i powrócić do niego w dowolnym momencie

Plan szkolenia

  • Wstęp   Darmowa lekcja
    • lekcja
  • Rozwój fizyczny w pierwszych latach życia  
    • lekcja
  • Charakterystyka prawidłowego rozwoju  
    • lekcja
  • Rozwój motoryki małej  
    • lekcja
  • Rozwój chwytów Zakończenie testem
    • lekcja
    • test
  • Zaburzenia w zakresie motoryki małej - przyczyny zaburzeń  
    • lekcja
  • Niepokojące symptomy Zakończenie testem
    • lekcja
    • test
  • Założenia terapeutyczne - terapia grafomotoryczna  
    • lekcja
  • Elementy terapii  
    • lekcja
  • Zabawy i ćwiczenia do wykorzystania w terapii Zakończenie testem
    • lekcja
    • test
  • Usprawnianie precyzyjnych ruchów palców  
    • lekcja
  • Masy plastyczne - przykłady Zakończenie testem
    • lekcja
  • Certyfikat Pobranie certyfikatu
    • lekcja


Jestem magistrem pedagogiki resocjalizacyjnej, który nieprzerwanie od 12 lat podnosi swoje kompetencje i doskonali swoje umiejętności. Posiadam również kwalifikacje do prowadzenia zajęć z zakresu terapii pedagogicznej oraz pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Niebawem ukończę studia z zakresu coachingu oraz z zakresu pedagogiki specjalnej dotyczącej pracy z uczniem z ZA oraz z Autyzmem.

We współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów i Dziennikarzy Radiowych zrealizowałam ogólnopolskie kampanie:  Zachowaj Trzeźwy Umysł 2016, Odpowiedzialny Kierowca, Rodzina na Tak.

Jestem autorem wielu publikacji, kursów on-line oraz prowadzącym szkolenia stacjonarne w szerokiej tematyce skierowanej dla przedstawicieli oświaty. Na swoim koncie posiadam długoletnią współpracę z takimi wydawnictwami, jak: Wydawnictwo Raabe, Wydawnictwo Forum Media Polska czy Oficyna MM.

Jestem również autorką książki Uczeń (nie)zwykły, czyli kto?

W centrum moich zainteresowań jest dziecko i rodzina. Na co dzień w swojej pracy zajmuję się terapią, profilaktyką, diagnozą oraz szeroko pojętym wsparciem dla dziecka i dla rodziny.

Na co dzień jestem mamą trójki dzieci lubiącą spędzać aktywnie czas z rodziną.

Zapraszam serdecznie do moich kursów.

Certyfikat

Tak wygląda wzór certyfikatu, który otrzymasz po ukończeniu kursu i zdaniu egzaminu końcowego. Certyfikat będzie zawierał:

  • Twoje imię i nazwisko
  • nazwę ukończonego szkolenia
  • nazwę instytucji wystawiającej certyfikat 
  • datę i podpis osoby upoważnionej do wystawienia certyfikatu

Pamiętaj aby uzupełnić swoje dane w zakładce "Moje konto" -> "Moje dane", wtedy możliwe będzie wystawienie dla Ciebie certyfikatu imiennego.

 

Wzór

100% best quality

www.szkolna24.pl

Certyfikat

Zaświadcza się, że Pan/Pani

Imię i Nazwisko

w dniu ukończył/a kurs

"Usprawnianie motoryki małej – ćwiczenia ręki"

w wymiarze 3 godzin prowadzony przez szkolna24.pl

Logo szkolna24.pl

Nr XXXX/2019

Pieczątka szkolna24.pl i podpis dyrektora Urszula Marcinkowska

Zaświadczenie nr ED-II.4430.13.2017 z dn. 2 października 2017 r. o wpisie Niepublicznej Placówki Szkolna24.pl do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, prowadzonej przez Prezydenta Miasta Częstochowy pod numerem 400