Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Szkolna24.pl Alternatywne metody komunikacji w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie

Alternatywne metody komunikacji w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie
- Wstęp

Aleksandra Kubala - Kulpińska

Lekcja darmowa

Wstęp

Nie mogę mówić, ale

… mam prawo…

… upominać się o rzeczy, czynności, zdarzenia lub spotkania z ludźmi,

… mówić co mi się podoba, a co nie,

 …aby dawano mi wybór,

…mówić „nie” i nie wybrać niczego,

…upominać się o uwagę innych i o to, by rozmawiali ze mną,

… domagać się informacji,

…otrzymywać pomoc w nauce porozumiewania się,

…aby ludzie dostrzegali, że próbuję porozumiewać się tak, jak potrafię,

… mieć dostęp do odpowiednich dla mnie pomocy do porozumiewania się,

… by ludzie szanowali mój sposób komunikacji i zachęcali mnie, bym go używał,

… by ludzie informowali mnie, co się będzie ze mną działo,

… by ludzie byli dla mnie uprzejmi i traktowali mnie z szacunkiem,

… by ludzie używali języka zrozumiałego dla mnie.

(Źródło: Sally Millar, University of Edinburgh, opracowanie wersji polskiej: Alina Smyczek)

 

Przyzwyczailiśmy się do tego, że podstawową i główna metodą porozumiewanie się międzyludzkiego jest mowa. Wszelkie deficyty, zaburzenia czy zakłócenia na tym obszarze powodują, że komunikacja jest ograniczona, co skutkuje pojawieniem się wielu innych problemów.

Szczególnie trudną sytuacją jest brak lub ograniczenie komunikacji z dzieckiem, ponieważ dla niego fakt niezrozumienia przez otaczający świat jest przyczyną ogromnej frustracji. Pochylając się nad problematyką zaburzeń komunikacji wyróżnić należy dwie sytuacje. Po pierwsze tą, kiedy wspomagamy zdolność mówienia (mowa występuje, lecz jest w jakimś stopniu ograniczona lub zaburzona), czyli komunikację wspomagającą, oraz drugą, kiedy mamy do czynienia z brakiem mowy dźwiękowej i należy wypracować jej substytut, czyli komunikacje alternatywną.

 

Dziedzina związana z powyższą problematyką rozwija się prężnie od kilkudziesięciu lat, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej i Kanadzie podejmuje się  pionierskie działania w zakresie wspomagania procesu komunikacji. Na przestrzeni lat wypracowano skrót AAC (ang. Augmentative and Alternative Communication), który stał się standardem i obecnie jest używany powszechnie w odniesieniu do tej dziedziny. Zaburzenia rozwojowe występujące zarówno u dzieci, jak i dorosłych generują całe mnóstwo innych problemów.

 

Dlatego tak ważne jest, by wypracować metodę czy formę komunikacji, która pozwoli właściwie wyrażać uczucia, potrzeby i opinie.

 

Dodatkowo warto podkreślić, że cały proce terapii dziecka mającego trudności z komunikacją jest specyficzny, ponieważ nawiązanie kontaktu i więzi z podopiecznym ( czyli fundamentalne zasady terapii ),  nie jest możliwe, kiedy kontakt jest w dużym stopniu utrudniony. Bardzo ważnym aspektem jest również podnoszenie świadomości społeczeństwa w temacie AAC, gdyż często brak wiedzy powoduje, że nie jesteśmy w stanie określić przyczyn braku umiejętności komunikacyjnych, co nie ułatwia nawiązania kontaktu  polegającego na doborze odpowiedniej metody. Kurs ten ma na celu usystematyzowanie wiedzy na temat zaburzeń w sferze komunikacji oraz metod komunikacji alternatywnej i zastępczej.

Materiał szkoleniowy zawiera omówienie następujących tematów:

  1. Istota komunikacji
  2. Komunikacja alternatywna i wspomagająca
  3. Charakterystyka odbiorców tego typu komunikacji
  4. Proces terapeutyczny
  5. Komunikacja alternatywna w warunkach szkolnych

 

Kurs ten ma na celu zapoznanie Państwa z podstawami zasad i metod komunikacji alternatywnej oraz zachęcenie do poszerzania wiedzy i umiejętności w zakresie wybranych metod.

 

Lekcja darmowa

Dla kogo jest ten kurs?

Kurs dedykowany jest nauczycielom, kierownikom, wychowawcom, dyrektorom, pedagogom, psychologom, terapeutom, którzy chcą uzyskać informację na temat istoty komunikacji alternatywnej, nauczyć się podstaw pracy w tym obszarze.

 

Czego się nauczę?

  • Zapoznasz się z najważniejszymi informacjami na temat funkcji jakie pełni komunikacja
  • Dowiesz się jakie są konsekwencje deficytu komunikacji
  • Poznasz metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej
  • Poznasz typowe deficyty w zakresie komunikacji ucznia niepełnosprawnego intelektualnie
  • Dowiesz się jakie strategie w zakresie AAC możesz wprowadzić w warunkach szkolnych

 

Co znajduje się w kursie?

  • Gotowe narzędzia
  • Linki do zasobów internetowych
  • Multimedia
  • Przykłady ćwiczeń, zabaw do wykorzystania w pracy z uczniem
  • Ważność kursu 365 dni
  • Poziom szkolenia zaawansowany
  • Czas trwania 5 godzin
    Kurs możesz przerwać i powrócić do niego w dowolnym momencie

Plan szkolenia

  • Wstęp   Darmowa lekcja
    • lekcja
  • Istota komunikacji  
    • lekcja
  • Konsekwencje rozwojowe deficytu komunikacji  
    • lekcja
  • Komunikacja wspomagana i niewspomagana. Pomoce i systemy.  
    • lekcja
  • Pozytywne strony komunikacji wspomaganej  
    • lekcja
  • Alternatywna komunikacja - wprowadzenie do AAC  
    • lekcja
  • Uczeń niepełnosprawny intelektualnie odbiorcą procesu komunikacji alternatywnej Zakończenie testem
    • lekcja
    • test
  • Elementy procesu wspierania komunikacji z użyciem AAC  
    • lekcja
  • Korzyści płynące z wykorzystania AAC we wczesnym okresie rozwoju dziecka  
    • lekcja
  • Wspomagające i alternatywne metody komunikacji  
    • lekcja
  • Charakterystyka niektórych metod Zakończenie testem
    • lekcja
    • test
  • Praktyczne ćwiczenia dla dzieci młodszych  
    • lekcja
  • ANEKS – Wspomagające sposoby porozumiewania się. Zbiór informacji i ocena potrzeb Zakończenie testem
    • lekcja
    • test
  • Certyfikat Pobranie certyfikatu
    • lekcja


Jestem magistrem pedagogiki resocjalizacyjnej, który nieprzerwanie od 12 lat podnosi swoje kompetencje i doskonali swoje umiejętności. Posiadam również kwalifikacje do prowadzenia zajęć z zakresu terapii pedagogicznej oraz pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Niebawem ukończę studia z zakresu coachingu oraz z zakresu pedagogiki specjalnej dotyczącej pracy z uczniem z ZA oraz z Autyzmem.

We współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów i Dziennikarzy Radiowych zrealizowałam ogólnopolskie kampanie:  Zachowaj Trzeźwy Umysł 2016, Odpowiedzialny Kierowca, Rodzina na Tak.

Jestem autorem wielu publikacji, kursów on-line oraz prowadzącym szkolenia stacjonarne w szerokiej tematyce skierowanej dla przedstawicieli oświaty. Na swoim koncie posiadam długoletnią współpracę z takimi wydawnictwami, jak: Wydawnictwo Raabe, Wydawnictwo Forum Media Polska czy Oficyna MM.

Jestem również autorką książki Uczeń (nie)zwykły, czyli kto?

W centrum moich zainteresowań jest dziecko i rodzina. Na co dzień w swojej pracy zajmuję się terapią, profilaktyką, diagnozą oraz szeroko pojętym wsparciem dla dziecka i dla rodziny.

Na co dzień jestem mamą trójki dzieci lubiącą spędzać aktywnie czas z rodziną.

Zapraszam serdecznie do moich kursów.

Certyfikat

Tak wygląda wzór certyfikatu, który otrzymasz po ukończeniu kursu i zdaniu egzaminu końcowego. Certyfikat będzie zawierał:

  • Twoje imię i nazwisko
  • nazwę ukończonego szkolenia
  • nazwę instytucji wystawiającej certyfikat 
  • datę i podpis osoby upoważnionej do wystawienia certyfikatu

Pamiętaj aby uzupełnić swoje dane w zakładce "Moje konto" -> "Moje dane", wtedy możliwe będzie wystawienie dla Ciebie certyfikatu imiennego.

 

Wzór

100% best quality

www.szkolna24.pl

Certyfikat

Zaświadcza się, że Pan/Pani

Imię i Nazwisko

w dniu ukończył/a kurs

"Alternatywne metody komunikacji w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie"

w wymiarze 5 godzin prowadzony przez szkolna24.pl

Logo szkolna24.pl

Nr XXXX/2020

Pieczątka szkolna24.pl i podpis dyrektora Urszula Marcinkowska

Zaświadczenie nr ED-II.4430.13.2017 z dn. 2 października 2017 r. o wpisie Niepublicznej Placówki Szkolna24.pl do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, prowadzonej przez Prezydenta Miasta Częstochowy pod numerem 400