Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Szkolna24.pl Zabawa przez eksperyment w edukacji wczesnoszkolnej

Zabawa przez eksperyment w edukacji wczesnoszkolnej
- Wstęp

Agnieszka Janusz-Szczytyńska

Lekcja darmowa

Wstęp

Edukacja przyrodnicza powinna być postrzegana jako priorytetowa w nauczaniu zintegrowanym. Rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych u dzieci zmniejsza trudności w uczeniu się na wyższych poziomach edukacyjnych.

Dzieci w wieku wczesnoszkolnym przyroda fascynuje, nieustannie dostarcza im ciekawych spostrzeżeń, zastanawia, budzi zachwyt, stanowi inspirację do prac plastycznych, czy zabaw ruchowych. Wśród nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego często występuje przekonanie, że to jeszcze nie czas na eksperymentowanie. Podczas, gdy dzieci w przedszkolu bardzo dobrze przyswajają wiedzę przyrodniczą pod warunkiem, że jest przedstawiana w formie zabawy lub eksperymentowania. Nauczyciele często nie wiedzą od czego zacząć przygodę z przekazywaniem wiedzy przyrodniczej. Niniejsze szkolenie ma na celu rozbudzić fascynację eksperymentowaniem. Ukazuje jakie daje korzyści zarówno dla ucznia jak i nauczyciela. Treści szkolenia zawierają liczne przykłady prostych doświadczeń, które mogą wykonać także sami uczniowie. Jednocześnie każde doświadczenie zawiera opis wyjaśniający obserwowane zjawiska. Uzupełnieniem wiedzy jest szkolenie: Eksperyment jako metoda aktywizująca uczniów i nauczycieli.

 

 

Na zakończenie mojego wstępu zacytuję Konficjusza:

Powiedz mi, a zapomnę.

Pokaż mi, a zapamiętam.

Pozwól mi zrobić, a zrozumiem

 

 

Szkolenie zawiera następujące treści:

  1. Fragmenty podstawy programowej związane z metodą eksperymentu.
  2. Wprowadzenie do problematyki eksperymentu.
  3. Etapy pracy nauczyciela związane z wykorzystaniem metod badawczych.
  4. Zabawa w eksperymentowanie – przykłady praktycznych doświadczeń do wykonania przez nauczyciela lub uczniów:
  • Kolorowy świat gęstości.
  • Eksperymenty z cyklu „mały może więcej”.
  • Jak dużo jest witaminy C w ogólnodostępnych produktach.
  • Tęczowa zabawa z pianą. Oddziaływanie drożdży z wodą utlenioną.
  • Zabawa z kolorami – oddziaływania międzycząsteczkowe.
  • Zabawy z dźwiękiem – jak zobaczyć dźwięk.
  • Zabawy z dźwiękiem – wykonujemy grające rury i grające rękawiczki.
  • Robimy gniotka.
  • Zjawisko bezwładności ciał.
  • Zabawy ze światłem – zjawiska optyczne.
  • Zabawy ze światłem – światło jako mieszanina barw.
  • Zjawisko odrzutu, III zasada dynamiki Newtona, wzajemność oddziaływań.
  • Robimy poduszkowiec.
  • Zabawy z ciśnieniem.
  • Krzesło Fakira.
  • Wykrywanie katalazy w produktach żywnościowych.
  • Ocet i soda oczyszczona inaczej.
  • Jak wbić balon do butelki.
  • Wpływ pH na kiełkowanie nasion rzeżuchy.
  1. Eksperyment na usługach neurodydaktyki.
  2. Wpływ zabawy i eksperymentowania na wzrost motywacji wewnętrznej ucznia.

 

Lekcja darmowa

Dla kogo jest ten kurs?

Szkolenie skierowane jest do wszystkich nauczycieli związanych z edukacją wczesnoszkolną (nauczycieli przedszkoli i nauczania zintegrowanego), którzy chcą rozpocząć lub udoskonalić nauczanie przez zabawę i eksperymentowanie.

 

Czego się nauczę?

  • Dowiesz się jaki wpływ na rozwój dziecka ma zabawa i eksperymentowanie.
  • Poznasz elementy neurodydaktyki przemawiające za wykorzystaniem metody eksperymentu od najmłodszych lat szkolnych.
  • Dowiesz się czym różni się motywacja zewnętrzna od motywacji wewnętrznej.
  • Dowiesz się jak rozpocząć wykorzystanie metody eksperymentu od najmłodszych lat szkolnych.
  • Poznasz przykłady ciekawych eksperymentów i doświadczeń, które można przeprowadzić już w przedszkolu i nauczaniu zintegrowanym.

 

 

Co znajduje się w kursie?

  • Przykładowe doświadczenia i eksperymenty do wykorzystania na zajęciach.
  • Zadania mające na celu utrwalenie zdobytych wiadomości.
  • Ważność kursu
  • Poziom szkolenia zaawansowany
  • Czas trwania 3 godzin
    Kurs możesz przerwać i powrócić do niego w dowolnym momencie

Plan szkolenia

  • Wstęp   Darmowa lekcja
    • lekcja
    • wideo
  • Fragmenty podstawy programowej związane z metodą eksperymentu  
    • lekcja
  • Wprowadzenie do problematyki eksperymentu  
    • lekcja
  • Etapy pracy nauczyciela związane z wykorzystaniem metod badawczych  
    • lekcja
  • Zabawa w eksperymentowanie  
    • lekcja
  • Eksperyment na usługach neurodydaktyki  
    • lekcja
  • Wpływ zabawy i eksperymentowania na wzrost motywacji wewnętrznej ucznia  
    • lekcja
  • Zabawy z dźwiękiem - eksperymenty  
    • lekcja
  • Robimy gniotka - eksperyment  
    • lekcja
    • wideo
  • Zabawy ze światłem - eksperymenty  
    • lekcja
  • Zjawisko odrzutu, III zasada dynamiki Newtona, wzajemność oddziaływań  
    • lekcja
  • Zabawy z ciśnieniem - eksperymenty Zakończenie testem
    • lekcja
    • wideo
  • Certyfikat Pobranie certyfikatu
    • lekcja
Powiększ obraz:

Agnieszka Janusz-Szczytyńska

nauczycielka fizyki, doświadczona trenerka oraz autorka wielu publikacji i szkoleń dla nauczycieli. Pasjonatka nowoczesnych metod nauczania powiązanych z technologią informacyjno-komunikacyjną, innowacji i eksperymentów pedagogicznych.

Pozostałe szkolenia tego autora

absolwentka Wydziału Fizyki i Techniki Jądrowej, Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Obecnie nauczyciel fizyki w szkole podstawowej, w przeszłości również jako nauczyciel w gimnazjum i liceum ogólnokształcącym. Ukończyła także studium pedagogiczne w Wyższej Szkole Humanistyczno-Przyrodniczej w Sandomierzu.

Od 2015 roku jest trenerem, prowadzi szkolenia dla nauczycieli zarówno w formie stacjonarnej jak i e-learningowej.
Obecnie ma za sobą około 300 godzin szkoleń stacjonarnych.

Współpracuje z Niepubliczną Placówką Doskonalenia Nauczycieli "Przyjazna Edukacja” w Tarnobrzegu. Specjalizuje się głównie w nowoczesnych metodach nauczania powiązanych z technologią informacyjno- komunikacyjną, innowacjach i eksperymentach pedagogicznych, pomiarze dydaktycznym, ocenianiu wspierającym ucznia, wartościowaniu osiągnięć edukacyjnych oraz szeroko pojętym prawem w oświacie.

Zainteresowania prawem oświatowym spowodowały, że ukończyła kurs kwalifikacyjny dla oświatowej kadry kierowniczej. Jest także popularyzatorką wykorzystania metod badawczych w nauczaniu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Ponieważ jest praktykującym nauczycielem, pełnym pasji i zainteresowań swoje szkolenia opiera na bogatym doświadczeniu, które zdobyła m.in. przy realizacji czterech projektów unijnych.

Jest współautorką publikacji książkowych wydanych w czerwcu 2016 r. realizowanych w ramach projektu Erasmus+:

"Zbiór scenariuszy lekcyjnych: Z matematyką przez świat, w poszukiwaniu nowych metod nauczania matematyki i przedmiotów pokrewnych”.

"Zbiór zadań: Z matematyką przez świat”.

 

Jest także współautorką trzech innowacji pedagogicznych, które także wdrożyłam i przeprowadziłam w swoich szkołach:

"Małżeństwo z rozsądku- matematyka z fizyką” 2010/2011;

"Technologia informacyjno komunikacyjna na usługach matematyki i fizyki” 2016/2017’

"Narzędzia informatyki na lekcjach fizyki i języka angielskiego” 2018/2019.

 

Jej zainteresowania to malarstwo olejne i akrylowe, rękodzieło artystyczne, historia drugiej wojny światowej i astronomia.

 

 

Certyfikat

Tak wygląda wzór certyfikatu, który otrzymasz po ukończeniu kursu i zdaniu egzaminu końcowego. Certyfikat będzie zawierał:

  • Twoje imię i nazwisko
  • nazwę ukończonego szkolenia
  • nazwę instytucji wystawiającej certyfikat 
  • datę i podpis osoby upoważnionej do wystawienia certyfikatu

Pamiętaj aby uzupełnić swoje dane w zakładce "Moje konto" -> "Moje dane", wtedy możliwe będzie wystawienie dla Ciebie certyfikatu imiennego.

 

Wzór

100% best quality

www.szkolna24.pl

Certyfikat

Zaświadcza się, że Pan/Pani

Imię i Nazwisko

w dniu ukończył/a kurs

"Zabawa przez eksperyment w edukacji wczesnoszkolnej"

w wymiarze 3 godzin prowadzony przez szkolna24.pl

Logo szkolna24.pl

Nr XXXX/2019

Pieczątka szkolna24.pl i podpis dyrektora Urszula Marcinkowska

Zaświadczenie nr ED-II.4430.13.2017 z dn. 2 października 2017 r. o wpisie Niepublicznej Placówki Szkolna24.pl do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, prowadzonej przez Prezydenta Miasta Częstochowy pod numerem 400